کد خبر: ۲۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
یک روزنامه سعودی اعلام کرد حماس و رژیم صهیونیستی پس از آرام شدن غزه، به تفاهم‌های مربوط به توافق آتش‌بس بازگشتند، تفاهم‌هایی که قرار است در دو مرحله انجام شود.

به گزارش آوای نشاط روزنامه «الحیاه» به نقل از منابع فلسطینی و دیپلماتیک اعلام کرد حماس و رژیم صهیونیستی به تفا‌هم‌های اخیر، پیش از دور درگیری‌های هفته جاری در نوار غزه بازگشته‌اند.

بر اساس این گزارش،‌ مصر که میانجی‌گری میان حماس و صهیونیست‌ها در این زمینه را بر عهده دارد، توانسته آنها را به تفاهمات سابق برگرداند؛ محتوای این توافق‌های نوشته نشده این است که آتش‌بس (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا) مقابل کم کردن از محاصره غزه طی دو مرحله انجام شود: در مرحله اول که مدت آن دو هفته است اجازه تولید سوخت لازم برای ایستگاه برق غزه و نیز کمک‌های مالی مستقیم به حماس به علاوه افزایش دامنه صید به 12 مایل داده می‌شود.

اما مرحله دوم که مدت آن شش ماه است شامل افزایش دامنه صید ماهیگیران فلسطینی به 20 مایل، بازسازی و فعالیت دوباره خط انتقال برق میان اسرائیل و نوار غزه، کشیدن لوله گاز میان طرفین، به راه انداختن نیروگاه تولید برق، اجازه صادرات محصولات زراعی و صنعتی نوار غزه به خارج بویژه کرانه باختری و کم کردن از قید و بندهای کنونی ویژه عبور و مرور از طریق گذرگاه‌هاست.

الحیاة ادامه داد این تفاهمات همچنین درباره موافقت رژیم صهیونیستی با ایجاد یک گذرگاه آبی میان فلسطین اشغالی و خارج است اما قرار است این بخش پس قرارداد معامله اسرا اجرایی شود. انتظار می‌رود یک هیأت امنیتی مصری به زودی وارد نوار غزه شود تا مذاکرات درباره این تفاهمها از سر گرفته شود.

دور جدید درگیری‌ها که یکشنبه شب (20 آبان) در پی نفوذ چند کماندوی صهیونیست به خانیونس در نوار غزه آغاز شد، سه‌شنبه شب با وساطت مصر و برخی طرف‌های دیگر به پایان رسید.

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پی مخالفت با برقراری این آتش‌بس چهارشنبه (دیروز) استعفای خود را اعلام کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: حماس ، اسرائیل ، آوای نشاط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: