کد خبر: ۲۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
ماجرای قتل جمال خاشقجی تاکنون پس لرزه های زیادی برای عربستان به همراه داشته، به گونه ای که به جز حملات رسانه ای علیه رژیم آل سعود، لفاظی های زیادی از سوی مقامات غربی برای تحریم عربستان شاعد بوده ایم.

به گزارش آوای نشاط در همین زمینه، روز گذشته شماری از سناتورهای آمریکایی با انتقاد از عربستان و شخص محمد بن سلمان، از احتمال اعمال تحریم هایی علیه ریاض در هفته های آینده خبر دادند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا، با انتقاد از شخص محمد بن سلمان گفت:ولیعهد سعودی ثبات ندارد و غیر قابل اعتماد است.

گراهام افزود: سنای آمریکا اعمال تحریم ها علیه عربستان سعودی را در واکنش به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد آل سعودی بررسی می کند.

گراهام که همواره به دونالد ترامپ مشاوره می دهد، تصریح کرد: به اعتقاد من، مدیریت جدید در عربستان سعودی برای منطقه و روابط دوجانبه سیاسی ما با این کشور یک فاجعه است و کار با کسی که هیچ ثباتی ندارد، بسیار سخت است. من و برخی همکاران در سنا در حال بررسی راه‌هایی برای تحریم سعودی‌ها هستیم تا به دلیل کارهای اشتباه خود تنبیه شوند.

طرح تحریم عربستان در دستور کار سنای آمریکا در واکنش به قتل خاشقجی و جنگ یمن!

وی در واکنش به سخنان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا ـ که گفته بود فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی را نشنیده ولی محمد بن‌سلمان را عامل قتل نمی‌داند ـ گفت: خیلی عجیب است که ۱۵ نفر بروند، در هواپیمایی بنشینند، در کنسولگری عربستان سعودی که مکانی دیپلماتیک است، کسی را بکشند و دوباره به کشور خود بازگردند؛ این خبر شوکه کننده است.

باب کورکر، نماینده حزب جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در این ‌باره گفت: سنا درباره قطع همه کمک‌ها به عربستان در جنگ یمن رأی‌گیری خواهد کرد.

او گفت: این رای‌گیری پیش از پایان سال جاری میلادی اجرا می‌شود و شاید قوانینی نیز برای پیشگیری از فروش سلاح به عربستان در سنا مطرح شود.

این سناتور افزود: مجلس سنا خواهان آن است به شیوه‌ای ناخرسندی خود را به سعودی درباره آنچه برای جمال خاشقجی و اوضاع یمن رخ داده، نشان دهد. حفظ قرارداد تسلیحاتی با سعودی در مجلس سنا، کار دشواری است. از وزیران خارجه و دفاع و نیز از رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) خواسته‌ایم درباره یمن و خاشقجی به کنگره گزارش بدهند.

سناتور «کریس ون هارن» نیز در این زمینه گفت: ما انتظار داریم تحریم‌های کاملاً واضحی درباره سطوح عالی مقامات سعودی شاهد باشیم. وی همچنین با اشاره به سخنان ترامپ درباره غیرقابل لغو بودن قراردادهای فروش سلاح به سعودی‌ها گفت: الآن برای دولت ترامپ، لحظه تصمیم‌گیری است که مشخص کند در کدام سو خواهد ایستاد. فروش سلاح به پادشاهی وحشت باید پایان یابد.

خاشقجی دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید. اما تاکنون جسد وی پیدا نشده و ریاض نیز با خودداری از معرفی افرادی که دستور قتل را صادر کرده اند، از همکاری در این پرونده امتناع می‌کند.

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: