کد خبر: ۱۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
سیدیحیی یثربی:
یک مفسر قرآن کریم با اشاره به رحمت نبوی گفت:‌ متأسفانه مسؤولان دینی پیشگام بخشیدن اعدام برخی افراد نمی‌شوند، بلکه برخی هنرمندان و ورزشکاران پیشگام این کار می‌شوند.

به گزارش آوای نشاط سیدیحیی یثربی مفسر قرآن کریم، پیشکسوت فلسفه و استاد دانشگاه درباره نقش پیامبر اکرم (ص) در تکامل انسان گفت: پیامبر (ص)، خاتم انبیا هستند؛ یعنی بشر قرار نیست بعد از آن بزرگوار پیامبر دیگری داشته باشد. پس بشر تا دنیا، دنیاست، این مکتب را باید به عنوان مکتب آسمانی تکامل‌بخش در نظر داشته باشد.

وی با اشاره به نقش فرازمانی دین اسلام افزود:‌ این مکتب به علت خاتم بودن پیامبر (ص) باید در تکامل بشر نقش داشته باشد. زیرا در مسأله تکامل، اصلی‌ترین مسأله، مسأله انسان است.

یثربی با بیان اینکه دین اسلام بهترین آموزه‌ها را در تکامل روحی و شخصیتی انسان دارد، تصریح کرد: تکامل شخصیتی انسان با محوریت ایمان و عمل صالح است؛ یعنی داشتن باورهای درست و انجام کارهای نیک. بنابراین اگر درست‌اندیش باشیم، مطمئناً درستکار هم می‌شویم.

وی خلافکاری‌ها، فسادها، رانت‌ها و رشوه‌ها را ناشی از ضعف شخصیت دانست و ادامه داد: اینکه شخصی در یک مملکت اسلامی به جای اینکه برای رشد زندگی مردم گامی بردارد، بیاید از بیت‌المال و درآمد عمومی جامعه دزدی کند، این فرد، شخصیت ضعیفی دارد. در ظاهر انسان است، اما در باطن اسیر هوا و نفس، شهوت، جاه و مال است.

این مفسر قرآن کریم، اساس اسلام و دین رسول خاتم (ص) را بر پایه درست اندیشیدن توصیف کرد و گفت:‌ امام علی (ع) در وصف پیامبر در جملاتی کوتاه می‌فرماید: سرمایه پیامبر (ص) دانایی و ابزار کارش آگاهی بود، یعنی به مردم آگاهی می‌داد. به کسی زور نمی‌گفت. دیگر بُعد حوزه تکاملی اسلام به بُعد اجتماعی، سیاسی و علمی باز می‌گردد که اسلام بهترین رهنمودها را دارد.

وی درباره علت عقب‌ماندگی مسلمانان در عصر حاضر گفت: مسلمانان باید دانایی‌شان را افزایش دهند. هم اکنون مسلمانان از نظر صنعت، تکنولوژی و مدیریت بسیار مشکل دارند. این قدر مشکل دارند که مسلمان، مسلمان می‌کشد و مسلمان از دست مسلمان فرار می‌کند و به  کافر پناهنده می‌شود!

یثربی با تأکید بر اینکه هدف اسلام، اساس کار و توسعه زندگی اجتماعی سیاسی مردم است، درباره ویژگی شخصیتی پیامبر (ص) اظهار داشت: همه انبیاء، سرچشمه رحمت بودند. اما نبی اکرم (ص) پیامبر خاتم و ذخیره الهی از نظر رحمت بودن برای انسان در طول تاریخ است.

وی اساس بعثت انبیاء را رحمت برشمرد و افزود:‌ بعثت انبیاء دست رحمت خداست که به سوی بشریت دراز شده است و نبی اکرم سرا پا رحمت است. برای مثال پیامبر (ص) دلسوز کسانی می‌شود که خدا دلسوز آن‌ها نیست؛ یعنی برای برخی کافران و ستمگران سران قریش دعا می‌کرد که خدایا اینها را ببخش.

این استاد دانشگاه بیان داشت: خداوند به پیامبرش می‌فرماید:‌ ای پیامبر من، تو اینها را دعا کنی یا نکنی من اینها را نمی‌بخشم. دعا نکن، اگر دعا بکنی هم بی‌فایده است. من آن‌ها را نمی‌بخشم، حتی اگر ۷۰ مرتبه طلب مغفرت کنی. وقتی این دستور آمد، یاران از پیامبر (ص) پرسیدند: باز هم برای آن‌ها دعا می‌کنی و رحمت می‌خواهی! فرمود: بله! خدا به من نگفته این کار را نکنم، من سعی می‌کنم ۱۰۰ بار بخوانم، بلکه إن‌شاءالله ببخشد.

وی با اشاره به کمک پیامبر (ص) به مشرکان قریش در جریان صلح حدیبیه گفت: در جریان صلح حدیبیه یکی از افراد مکه به صورت پنهانی گفت که فرزندان یکی از مشرکان قریش گرسنه هستند و وضع زندگانی مردم بد است. با اینکه در جریان این سفر خیلی پیامبر (ص) و یارانش را آزرده بودند، اما پیامبر (ص) دستور داد که آذوقه‌ به دشمنانش برسانند.

یثربی درباره قضاوت پیامبر (ص) ابراز داشت:‌ هیچ قاضی‌ای نداریم که به پای پیامبر (ص) برسد. ایشان دور از هوا و هوس از همه درست‌تر قضاوت می‌کرد. در جریان فتح مکه دستور اعدام شانزده ـ هفده نفر را صادر کرد، اما از این تعداد ۱۴ نفر از آنان را بخشید. هنگامی که شهادتین را بر زبان جاری کردند، گفت: آن‌ها را بخشیدم، یکی وحشی قاتل حضرت حمزه (ع) بود و دیگری هند جگرخوار همسر ابوسفیان.

وی ادامه داد: ‌رحمت از این بیشتر! ما این رحمت را باید در جامعه‌مان حفظ کنیم. ولی متأسفانه مسؤولان دینی و روحانیون ما پیشگام فعالیت برای بخشیدن اعدام برخی افراد نمی‌شوند، بلکه برخی هنرمندان و ورزشکاران پیشگام این کار می‌شوند؛ در حالی که مسؤولان دینی باید در این موارد حساس باشند.

این پیشکسوت فلسفه در پایان خاطرنشان کرد:‌ این دست رحمت خدا ـ پیامبر اعظم (ص) ـ به سوی ما دراز شده است. خداوند به حق شخصیت همین پیامبر (ص)، به مسلمانان توفیق دهد که جامعه‌ دانایی، آگاهی و خردورزی را فراموش نکند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: