کد خبر: ۱۹۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
با اعمال تحریم نفتی علیه ایران و به تبع آن افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، دود تحریم ها مستقیما به چشم مصرف کنندگان نفت می رود و به گفته وزیر نفت ایران، ماه‌های آینده ماه‌های دردناکی برای مصرف‌کنندگان نفت پیش‌بینی می شود.

به گزارش آوای نشاط ایران 5 درصد تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده و به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان شناخته شده است. همچنین کشورمان سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک و یکی از موسسین اصلی این سازمان است.

تحریم نفتی کشوری چون ایران به معنای تحریم 5 درصد تولید نفت جهان است. در شرایطی که دیگر کشورها نمی توانند، جبران حذف حتی بخشی از این 5 درصد را با افزایش تولیدات و عرضه نفت داشته باشند، نتیجه این تحریم علیه یکی از موسسین اوپک، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی است.

امروزه امریکا با وجود اینکه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است، بزرگترین مصرف کننده نفت جهان نیز به شمار می رود. کشورهای اروپایی نیز که اغلب در زمره تولیدکنندگان جایی ندارند، از مصرف کنندگان بزرگ نفت جهان محسوب می شوند. کشورهای بزرگ آسیایی چون چین، کره جنوبی، هند و ژاپن نیز مصرف کننده عمده نفت هستند.

با اعمال تحریم نفتی علیه ایران و به تبع آن افزایش قیمت نفت در بازار جهانی ( ناشی از برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا)، دود تحریم ها مستقیما به چشم مصرف کنندگان می رود.

* پایین آمدن قیمت نفت مصنوعی است، افزایش قیمت در راه است

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان با بیان اینکه "متاسفانه ماه‌های آینده ماه‌های دردناکی برای مصرف‌کنندگان نفت پیش‌بینی می‌شود"، در این خصوص گفت: با وجود رجزخوانی‌های اولیه آقای ترامپ و تعدادی از تولیدکنندگان منطقه‌ای نفت، سرانجام دولت آمریکا به کمبود شدید نفت در بازار جهانی و نبود امکان حذف ایران از این بازار اعتراف کرد‌.

وی با اشاره به اینکه "آمریکا به دلیل کمبود جدی نفت و نبود توازن بین عرضه و تقاضا و همچنین با هدف کاهش فشار به مصرف کنندگان بزرگ، به تعدادی از کشورها امکان برداشت نفت از ایران را داده است"، تصریح کرد: اما این میزان از معافیت‌ها، پاسخگوی تقاضا نبوده بنابراین باید بگویم که متاسفانه ماه‌های آینده، ماه‌های دردناکی برای مصرف‌کنندگان نفت پیش‌بینی می‌شود.

وزیر نفت تاکید کرد: دولت آقای ترامپ در آستانه انتخابات با هماهنگی برای افزایش عرضه از محل ذخیره‌سازی‌های نفت، قیمت نفت و بنزین را به‌‌صورت مصنوعی پایین آورده است و به‌طور طبیعی در ماه‌های آینده، روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود.

* دست ترامپ در جیب اروپا/ اروپایی ها از جیب بُری ترامپ حمایت می کنند؟

در حالی که پس از خروج امریکا از برجام، اروپایی ها نسبت به باقی ماندن در مسیر برجام تأکید داشتند و در دیدارهای مختلف، از بسته اروپایی حمایت از رفع تحریم های غیرقانونی امریکا علیه ایران صحبت کرده اند، با کندی در اجرای راهکارهای غیرتحریمی در 6 ماه اخیر، به نوعی از امریکا در اعمال تحریم ها به خصوص تحریم های نفتی علیه کشورمان حمایت کرده اند.

نکته قابل توجه در این خصوص، این است که اگر ترامپ درصدد کاهش عرضه نفت چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان با اعمال تحریم نفتی برنیامده بود، اروپایی ها به عنوان مصرف کننده بزرگ نفت، امروز به جای خرید نفت 70 تا 80 دلاری، نفت 60 دلاری خریداری می کردند و شاهد تحمیل فشار تمامی نوسانات قیمتی نفت در 6 ماهِ بعد از خروج یکجانبه امریکا از برجام بر اقتصاد خود نبودند.

در واقع ترامپ با قلدری برای نیل به اهداف مغرضانه و خودخوانه خود، دست در جیب مصرف کنندگان بزرگ نفت، از جمله اروپایی ها کرده و سیاستمداران اروپایی از این موضوع چشم پوشی کرده اند و پول باج خواهی امریکا را از محل مالیات مردم اروپا و جیب یکایک اروپایی ها می پردازند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: