کد خبر: ۱۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
نرخ تورم در ماه‌های اخیر در یک روند افزایشی قرار گرفته و طبق گزارش مرکز آمار در مهرماه امسال به ۱۳.۴ درصد رسیده؛ در عین حال بانک مرکزی این نرخ را برای مهر ۱۵.۹ درصد اعلام کرد.

به گزارش آوای نشاط بررسی روند تغییرات نرخ تورم ۱۲ ماهه از فروردین ماه سال ۹۵ تا مهر ماه سال ۹۷ نشان می دهد که نرخ تورم در این دوره زمانی از ۱۰.۶ درصد به ۱۳.۴ درصد افزایش یافته، در حالی که در دو سال گذشته تا مردادماه روند نرخ تورم زیر ۱۰ درصد بوده و در دو ماه شهریور و مهر دوباره افزایشی شده است.

بر پایه این گزارش، کمترین میزان نرخ تورم در دو سال گذشته مربوط به ماه های بهمن و اسفند ۹۵ است که نرخ تورم به ۶.۹ درصد نیز رسیده بود، با این وجود در شهریورماه امسال نسبت به دو ماه یادشده حدود دو برابر شده است.

یکی از برنامه های دولت در سال های اخیر کاهش نرخ تورم و رساندن آن به دامنه تک رقمی بوده، با این حال کارشناسان معتقدند صرف نوسان یکی دو درصدی با این فرض که نرخ تورم دو رقمی و یا تک رقمی است خیلی تفاوتی نمی کند و مهم این است که دولت موفق شود از طریق کنترل نوسانات تاثیرگذار بر رشد نرخ تورم، روند کاهش نرخ را در یک فرایند مستمری حفظ کند.

همچنین این مسئله مطرح می شود که نرخ تورم حدود ۷ درصدی در ماه های بهمن و اسفند ۹۵، نرخ مناسبی می تواند برای اقتصاد ایران تلقی شود و اساسا نرخ تورم ایران نمی تواند در حد یکی دو درصد باشد. با این وجود، صندوق بین المللی پول اخیرا از افزایش نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی تا ۲۹.۶ درصد و افزایش دوباره آن تا ۳۴.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ میلادی هشدار داده است.

بررسی دقیق تر نشان می دهد که روند افزایش نرخ تورم از ابتدای فروردین ماه سال ۹۶ پس از روند کاهشی آن تا پایان سال ۹۵ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه یافته است. پیش بینی های کارشناسی صورت گرفته نشان می دهد که روند افزایش نرخ تورم با توجه به جهش های ارزی صورت گرفته، ادامه خواهد داشت.

جدول تغییرات ۳۱ ماهه نرخ تورم

انتهای پیام/

 

منبع: صبحانه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: