کد خبر: ۱۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
گزارشی از همایش روسا و اعضای شوراهای اسلامی شهرستان‌های اصفهان، لنجان، مبارکه، فلاورجان و خمینی‌شهر در خصوص طرح‌های جدید آبی استان اصفهان .

به گزارش آوای نشاط محمد نبویان‌پور صبح امروز در همایش روسا و اعضای شوراهای اسلامی شهرستان‌های اصفهان، لنجان، مبارکه، فلاورجان و خمینی‌شهر اظهار کرد: واقعیت این است که طرح بازچرخانی طرح بزرگی است که لوله‌گذاری بخش کوچکی از آن است، طرح به عنوان 7 پروژه برای احیای زاینده رود، نجات گاوخونی و بقای اصفهان تعریف شده است.

وی با بیان این که استان اصفهان مرکز فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بوده است و این مرکزیت به واسطه رودخانه زاینده‌رود بوده است، بیان کرد: 3 مشکل اصلی کاهش میزان منابع آبی، توسعه اراضی بالادست و توزیع ناعادلانه آب این 3 مشکل اصلی بوده است.

مدیرعامل شرکت ژرف، آب، تدبیر اصفهان با بیان این که متوسط بارش در ایران 250 میلی‌متر است، عنوان کرد: متوسط بارش جهانی بین 750 تا 800 میلی‌متر است، متوسط تبخیر در ایران حدود 2 هزار و 100 میلی‌متر است که متوسط جهانی آن 700 میلی‌متر است، پراکنش بارندگی در کشور نیز متفاوت است و حدود 70 درصد بارندگی کشور در 25 درصد کشور رخ می‌دهد، 6 چالش اصلی در کشور در موضوع آب داریم.

وی ادامه داد: جمعیت کشور توسعه پیدا کرده است، خشکسالی، اضافه برداشت از چاه‌های مجاز، آلودگی منابع آبی و برداشت از چاه‌های غیر مجاز این 6 چالش اصلی است، در فرودین ماه امسال زنگ خطر جدی برای تأمین آب شرب به صدا در آمده بود، میزان آب ورودی به استان اصفهان کاهش یافته است با شرایط فعلی امکان رسیدن آب به ورزنه وجود ندارد.

نبویان‌پور تصریح کرد: اگر اضافه شدن تونل اول و دوم کوهرنگ نبود در دهه 60 به مشکل امروز برمی‌خوردیم، با توجه به رشد جمعیتی که داشتیم نیاز به تامین منابع آبی جدید هستیم، از طرفی رودخانه زاینده‌رود باید ساماندهی شده، مدیریت مصرف باید انجام شده و بر روی برداشت‌ها نظارت انجام شود، ایجاد جریان دائمی زاینده‌رود و نجات گاوخونی همگی جزو طرح 7 گانه آبی استان است.

وی با بیان این که تکمیل طرح تونل سوم کوهرنگ از سال‌ها پیش در حال انجام بوده است، تاکید کرد: انتقال آب به سد چم آسمان مهم است که پیش‌بینی شده 250 میلیون متر مکعب آب منتقل شود، انتقال آب از خلیج فارس به مرکز اران از جمله اصفهان به ظرفیت 200 میلیون مترمکعب از برنامه‌های پیش رو است، این طرح‌ها امکان ایجاد منابع آبی جدید به اصفهان را دارند.

مدیرعامل شرکت ژرف، آب، تدبیر اصفهان مطرح کرد: در خصوص انتقال آب از خلیج فارس به کشورهایی نظیر عربستان و آمریکا اشاره کرد که حجم زیادی از آب‌شیرین‌کن‌ها را استفاده می‌کند، مطرح کرد: اما اضافه کردن منابع جدید بدون بهینه‌سازی مصرف آب ممکن نیست، این بهینه‌سازی باید در کشاورزی، صنعت و مصرف خانگی رعایت شود.

جزئیاتی جدید از طرح بازچرخانی آب

وی با بیان این که باید محصولاتی که آب مجازی زیادی را صرف می‌کند از کشورهایی که آب زیادی دارند وارد کنیم، بیان کرد: کشاورزان ما باید محصولاتی را بکارند که نیاز به آب کمتری دارد، در ساماندهی رودخانه به اصلاح بازه‌های آسیب‌پذیر رودخانه، تعریض، تثبیت دیواره و سنگ چینی توجه شده است.

نبویان‌پور ادامه داد: پیش‌بینی شده آبی که کشاورزان حدفاصل سد چم آسمان تا سد نکوآباد احتیاج دارند توسط لوله به آن‌ها تحویل داده شود، پیش‌بینی شده حداکثر آبی که کشاورزان نیاز دارند توسط این سیستم تحویل کشاورزان شود، این قسمتی جزیی از طرح لوله‌گذاری است و لوله‌گذاری صرفا از حد فاصل سد چم آسمان تا سد نکوآباد انجام می‌شود و هدف تامین آب اراضی است و بقیه آب در بستر طبیعی رودخانه زاینده‌رود جاری می‌شود و با این کار از برداشت غیر مجاز جلوگیری می‌شود.

وی با بیان این که انتقال آب به اراضی پایین دست بدون تلفات آب، انجام می‌شود، عنوان کرد: این طرح مزیت‌های مختلفی دارد، از آن‌جایی که آب با فشار تحویل کشاورزان می‌دهدف شاورزان امکان استفاده از روش‌های نوین آبیاری را نیز خواهند داشت، این طرح چه در شرایط مطلوب و چه در شرایط نامطلوب امکان دسترسی عادلانه به آب را فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت ژرف، آب، تدبیر اصفهان با بیان این که مدیریت پساب از جمله طرح‌های مطرح است، خاطرنشان کرد: بااستفاده از تصفیه پساب، می‌توان آن را در اختیار صنایع داد و در ازای آن آب خام مورد نیاز را از آن‌ها گرفت، آب خامی که مورد استفاده از کشاورزی و شرب است، استفاده از پساب در شهرک‌های گلخانه‌ای نیز امکان‌پذیر است، نزدیک به 340 میلیارد تومان برای انجام این فرایند پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این که رودخانه زاینده‌رود مهمترین رودخانه فلات مرکزی ایران است، ادامه داد: 3 سهم از 33 سهم آب کوهرنگ متعلق به شهر اصفهان است، حق آبه شهر اصفهان در سال‌های اخیر فراموش شده است، هدف این سهم آبه، تغذیه آب خوان‌های منطقه نیز هست، در شرایط خشکسالی طولانی مدت، امکانی فراهم آمده است که بخشی از رودخانه همواره آب داشته باشد.

نبویان‌پور افزود: وقتی از آب زیرزمینی برداشت می‌کنیم فرونشست زمین رخ می‌دهد در حالی که بارندگی نیز نشده است تا آب خوان‌ها نیز احیا شود، اگر انتقال آب تا 3 متر مکعب باشد و این آب در حوالی باغ پرندگان رها شود، نیمی از آن جذب آب خوان‌ها می‌شود و حرکت خوبی است، اگر طرح‌های بالادستی انجام شود امکان تامین این 3 مترمکعب آب وجود دارد و مابقی در سد آبشار به سمت تالاب حرکت می‌کند اما اگر این 3 متر مکعب آب تامین نشود با طرح بازچرخانی آب رودخانه جریان خواهد داشت.

وی ادامه داد: در صورت نیاز در داخل شهر نیز لوله‌گذاری می‌شود، با تکمیل تمامی مراحل، آب قطعا به تالاب گاوخونی خواهد رسید، اگر بین 30 میلیون تا 100 میلیون متر مکعب آب به تالاب برسد بخش عمده مشکلات حل خواهد هرچند که ظرفیت تالاب بیشتر است.

قربانعلی قائمی نیز گفت: افراد زیادی در روزهای نخست به استاندار اصفهان مراجعه می‌کردند و کلید واژه اکثر آن‌ها آب بود چراکه با اشتغال، محیط زیست، سلامت، نشاط و آسیب‌های اجتماعی در ارتباط بود.

وی با بیان این که برخی خیال می‌کردند با یک طرح می‌توان یک شبه زاینده رود را پر آب کرد، بیان کرد: بعد از یازده ماه مشاوره، طرح ایده‌ها و بررسی‌ها، امروز طرح‌های 7 گانه آماده شده است، کارهای علمی و کارشناسی شده باید شروع شود، آیا باید منتظر بمانیم تا رحمت الهی ببارد و رودخانه پر آب شود؟

مشاور استاندار اصفهان با بیان این که امروز برخی به جای این که در حوزه کاری خود فعالیت کنند دلشان برای 340 کیلومتر رودخانه زاینده رود می‌سوزد، عنوان کرد: مدیریت شهری وظیفه خود را به خوبی انجام داده است که حال دلش برای 340 کیلومتر رودخانه زاینده رود می‌سوزد؟ یکی از افتخارات دولت، کارگروه سازگاری با کم آبی است که استاندار اصفهان ایده پرداز آن بود.

تعطیلی 60 مدرسه در اصفهان به دلیل فرونشست زمین

وی با بیان این که باید در صنعت مصرف آب با استفاده از فناوری‌های جدید، کاهش پیدا کند، تصریح کرد: کشاورزان نیز باید دست به کاشت محصولاتی بزنند که نیاز به حداقل آب دارد، مگر می‌شود به کشاورز اصفهانی گفت کاشت انجام ندهد اما بقیه مناطق هرطور که می‌خواهند آب را مصرف کنند، باید بالادست و پایین دست هماهنگ با هم در مصرف آب اقدام کنند.

قائمی با بیان این که اگر آب کم است باید برای هم کم باشد، مطرح کرد: گردشگری که قبلا رودخانه زاینده‌رود را جاری دیده بود امروز با رودخانه خشک مواجه می‌شود، این خشکسالی به مشاغل اصفهان ضربه می‌زند، به درختان کهنسال مادی‌های اصفهان هم ضرر می‌زند بنابراین باید رودخانه زاینده رود به صورت دائمی جاری باشد.

وی با بیان این که 60 مدرسه در استان اصفهان به دلیل فرونشست زمین تعطیل شده است، ادامه داد: مدارس را تعطیل می‌کنیم اما خانه هایی که فرونشست دارد را چه کنیم، تنها راهکار جاری شدن آب در رودخانه است.

علی اصغر ذاکری نیز در این جلسه اظهار داشت: بهترین گزینه برای رصد مشکلات شهری و روستاها اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند که پل ارتباطی بین مردم و مسؤولان هستند که با شناسایی مشکلات، راهکاری هم برای آن پیدا کنند.

وی با بیان این که تصمیم گرفتیم استان اصفهان را باتوجه به مشکلات اجتماعی به 4 دسته تقسیم‌بندی کنیم، بیان کرد:  این تقسیم‌بندی براساس نقطه اشتراک مشکلات و مطالبات است، اولین جلسه امروز در خصوص هم‌اندیشی در خصوص لوله‌گذاری و بازچرخانی آب است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان، تصریح کرد: خروجی این نشست برون رفت از بزرگترین آسیب اجتماعی استان اصفهان یعنی مشکل آب، کشاورزی، صنعت و حفظ آثار فرهنگی و تاریخی و البته اشتغال زایی برای مردم است، دنبال راهکار برای مشکلی هستیم که یک دهه است مردم استان اصفهان را درگیر خود کرده است.

وی ادامه داد: یک واقعیت قابل انکار این است که از دهه 50 تا دهه 90 کاهش جدی آب داشتیم، عدم صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، صنعتی و مصارف خانگی عامل جدی کمبود آب است، لنجان از هزار و اندی چاه، بیش از 800 مورد آن غیر مجاز است، در بقیه شهرستان ها نیز همین طور است.

فرونشست زمین از نجف‌آباد تا فریدن

ذاکری خاطرنشان گرد: دشت نجف‌آباد سالیانه 41 میلی متر نشست دارد که این نیز به دلیل برداشت‌های غیرمجاز است، حتی منطقه فریدن نیز سالیانه بیش از 40 میلی متر نشست دارد، با راهکار علمی، هم اندیشی و گذشتی که باید انجام دهیم این مشکل آب قابل حل است.

وی در پایان گفت: احیای مجدد اصفهان، حفظ محیط زیست و سلامت در اصفهان، حفظ گاوخونی و جلوگیری از گرد و غباری که برای منطقه ایجاد می‌کند فقط در گروه هم‌اندیشی در این جلسه و جلسات مشابه آن است.

انتهای پیام/

 
منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: