کد خبر: ۱۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
نماینده سوریه در سازمان ملل در جریان جلسه‌ای برای بحران سوریه در شورای امنیت، گفت عربستانی که نه قانون اساسی دارد نه پارلمان و از حیث فرهنگی و عقلی عقب‌مانده است، صلاحیت صحبت درباره دیگران را ندارد.

به  گزارش آوای نشاط «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با «عبدالله المعلمی» همتای سعودی خود در حاشیه نشست شورای امنیت مشاجره لفظی شدیدی داشت.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این مشاجره در پایان نشستی صورت گرفت که به سوریه اختصاص داشت، و پس از اظهارات المعلمی، نماینده سوریه برای پاسخ دادن به اتهامات عربستان درخواست وقت کرد.

المعلمی ضمن ابراز تأسف درباره عدم دستیابی به یک راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه ادعا کرد که دولت سوریه مانع حصول این راهکار سیاسی شده است. نماینده عربستان در سازمان ملل با این ادعا که باید در تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه تسریع کرد، اظهار داشت که باید قانون اساسی جدیدی برای سوریه نگاشته شود.

وی با این ادعا که عربستان اهتمام زیادی به وضعیت فاجعه بار سوریه دارد، گفت که این کشور از ملت سوریه حمایت کرده است. المعلمی ضمن مطرح کردن ادعای تلاش سوریه برای تغییر بافت جمعیتی این کشور، مدعی شد که نیروهای جمهوری اسلامی ایران باید از سوریه خارج شوند؛ نیروهایی که با درخواست رسمی سوریه در این کشور حضور دارند.

وی در پایان مدعی شد که نظام سوریه زمینه مناسب را برای پرورش تروریسم فراهم کرده است.

پاسخ نماینده سوریه

اما الجعفری در واکنش به این ادعاها با اشاره به عیوب سیاسی که در گروه موسوم به «گروه کوچک» وجود دارد، اظهار داشت که یک عیب اخلاقی نیز در این گروه وجود دارد و آن حضور رژیم سعودی است.

گروه کوچک سوریه شامل کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، عربستان و اردن است و اواخر اردیبهشت ما پیشنهاداتی به «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دادند که حول محور قطع رابطه سوریه با ایران و تحدید نقش رئیس جمهور این کشور بود (جزئیات بیشتر).

نماینده سوریه با تأکید بر اینکه «رژیم سعودی از نظر فرهنگی و عقلانی عقب‌مانده است»، در واکنش به اظهارات سفیر سعودی گفت: «در زبان عربی مثلی وجود دارد مبنی این که هرگاه گناهی مرتکب شدید، آن را مخفی کنید. عربستان نه قانون اساسی دارد، نه پارلمان. حتی این کشور اسم هم ندارد. در واقع اسم این کشور منسوب به خانواده حاکم است. زمانی که می‌گویید پادشاهی عربستان سعودی مانند این است که به فرانسه بگویید جمهوری ماکرونی؛ یا به انگلیس بگویید پادشاهی ترزا می و به آمریکا بگویید، ایالات متحده ترامپی... اما این کشور نامی ندارد».

الجعفری با اشاره به ماجرای بازداشت سعدالحریری نخست‌وزیر لبنان در آذرماه 1396، با بیان اینکه رژیم سعودی که نخست وزیر یک کشور دیگر را می‌رباید و گروگان می‌گیرد، رژیمی است که قابل احترام نیست، درباره ربودن جمال خاشقچی معارض سعودی اظهار داشت: «رژیمی که یک مخالف خود را مخفی می‌کند که جزء سرویس اطلاعات عربستان بود و در واشنگتن فعالیت می‌کرد... و دست راست وزیر خارجه کنونی عربستان است... [و او را] می‌رباید و در سرکنسولگری خود در استانبول زندانی می‌کند و هیچ کس از سرنوشت او تا کنون خبر ندارد، رژیمی است که حق ندارد درباره قانون یا دردهای دیگران سخن بگوید؛ زیرا بوی کریهی از او و رسوایی‌هایش به مشام می‌رسد».

این مسئول سوری درباره ادعای سفیر عربستان درباره کمک به مردم سوریه نیز خاطر نشان کرد: «رژیم سعودی نخستین مسئول گسترش تروریسم تکفیری-وهابی در افغانستان، سوریه، عراق، مصر، اردن، لیبی، نیجریه و جنوب شرق آسیاست».

الجعفری با اشاره به اینکه رژیم سعودی در یمن خونریزی می‌کند و با اسرائیل ائتلاف کرده است، اعلام کرد که شورای امنیت نباید به این رژیم اجازه دهد که درباره مسائل انسانی و سیاسی مربوط به سایر کشورها سخنی بگوید.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: