کد خبر: ۱۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
در سال ۲۰۱۷ ترکیه سومین کشور بزرگ واردکننده نفت ایران بوده و وابستگی زیادی به نفت ایران دارد بنابراین تلاش می‌کند تا برای ادامه خرید نفت از ایران از آمریکا معافیت تحریمی بگیرد.

به گزارش آوای نشاط منابع صنعتی اعلام کردند در آستانه تحریم‌های ۴ نوامبر آمریکا بزرگترین پالایشگاه ترکیه در مذاکره با آمریکاست تا معافیت تحریمی برای خرید نفت از ایران بگیرد.

این عضو ناتو وابستگی زیادی به واردات انرژی از ایران دارد و میزان وارداتش از ایران پس از روسیه و عراق در جایگاه سوم قرار گرفته است. دلیل واردات ترکیه از ایران کیفیت و قیمت مناسب نفت خام این کشور است.

این منبع صنعتی آگاه به موضوع اعلام کرد که ترکیه پیش از این تلاش کرد تا خرید خود را به واسطه تحریم‌های آمریکا از ایران قطع کند اما اکنون ترجیح می‌دهد که تا سطحی از واردات خود را از ایران ادامه دهد.

منابع آگاه اعلام کردند طرف‌های ترک به دنبال این هستند که حداقل ماهانه ۳ تا ۴ محموله از ایران نفت خریداری کنند و این همان میزانی است که در دوره تحریم‌های قبلی انجام می‌دادند اما اگر آمریکا به آنها بگوید که خرید را متوقف کنند آنها بالاجبار این کار را خواهند کرد.

سخنگوی پالایشگاه توپراس ترکیه در این باره اظهار نظر نکرده است. وزیر انرژی ترکیه هم برای اعلام نظر در این‌باره در دسترس نبود.

براساس آمار ردیابی کشتی‌ها، میزان واردات ترکیه از ایران در ماه آگوست حدود ۹۷ هزار بشکه در روز و در ماه سپتامبر ۱۳۳ هزار بشکه در روز بوده است و در دو هفته اکتبر ترکیه ۳ محموله یک میلیون بشکه‌ای از ایران خریداری کرده است که معادل ۹۷ هزار بشکه در روز است و پس از آن در ماه جاری هیچ خریدی از ایران انجام نداده است.

در سال ۲۰۱۷ ایران بزرگترین تأمین کننده نفت خام ترکیه بوده و پس از عراق و روسیه در جایگاه سوم تأمین کننده نفت این کشور محسوب می‌شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: