کد خبر: ۱۶۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
وزیر اقتصاد فرانسه به دلیل گسترش ابعاد پرونده مفقود شدن روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه، از حضور در کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض انصراف داد.

به گزارش آوای نشاط درپی گسترش ابعاد پرونده مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، دولت فرانسه از شرکت در همایش اقتصادی ریاض انصراف داد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «برونو لو مر» وزیر اقتصاد فرانسه امروز اعلام کرد که پاریس در کنفرانس سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی شرکت نخواهد کرد.

کنفرانس سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی که در اشاره به نشست اقتصادی سالانه «داووس» به «داووس در صحرا» معروف شده و در هتل «ریتز کارلتون» برگزار می‌شود، با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای طرح‌های چندصد میلیارد دلاری «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است. هتل محل برگزاری این نشست برای رسانه‌ها محلی آشناست، چراکه تنها چند ماه پیش بن‌سلمان ده‌ها شاهزاده سعودی متهم به «فساد مالی» را در آن حبس کرده بود.

روز گذشته «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده بود در این همایش شرکت نخواهد کرد. لاگارد پیشتر گفته بود که علی‌رغم انتشار گزارشات وحشتناک از ترکیه در باره خاشقچی در این کنفرانس شرکت خواهد کرد اما روز چهارشنبه سخنگوی صندوق‌بین‌المللی پول گفت سفر برنامه‌ریزی‌شده وی به خاورمیانه به طور کامل ملغی شد.

پس از مدیران عامل چند شرکت و مؤسسه بزرگ آمریکایی نظیر گوگل، خودروسازی فورد، بانک JP مورگان و اوبر، لاگارد چندمین شخصیت مهم در عرصه سرمایه‌گذاری بین‌المللی است که سفر خود به عربستان را لغو کرده است.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور شامگاه گذشته برای دومین‌بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شوند.

خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه دو هفته قبل (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. چهار روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن احضار دو مرتبه‌ای سفیر عربستان سعودی در آنکارا، آنقدر به تفتیش کامل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول اصرار کرد تا ریاض راضی شد. رئیس‌جمهور ترکیه با هشدار به مقامات سعودی، تاکید کرد که آنها باید ثابت کنند خاشقچی سالم از کنسولگری خارج شده است.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: