کد خبر: ۱۶۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
شاه ویسی در گفت‌وگوی تفصیلی با نشاط:
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به‌طورقطع، مسئول نخست مشکلاتی که امروز در کشور ایجادشده دولت است، اما نمی‌توان از نقش ثانویه مجلس غافل شد، وقتی‌که دولت نرخ درآمد‌های خود از ارز را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد پیش‌بینی کردیم که این اقدام زمینه اصلی برای افزایش ۴۰ درصدی در بازار است، اما هیچ‌کس گوش نکرد و در حال حاضر هم هیچ‌کس جوابگو نیست.

گروه اقتصادی "نشاط" امین صبحی: ابتلای اقتصاد ایران به بیماری موضوع دیروز و امروز نیست و سال‌هاست اقتصاددانان به آن اشاره‌کرده و خواستار تدوین قوانین یا برنامه‌هایی برای علاج آن شده‌اند، اما راهکارهای پیشنهادی به ثمر ننشست و امروزه این نابسامانی‌ها تا حدی بغرنج شده است که آثار آن در زندگی مردم به‌وضوح هویداست و در بسیاری موارد گرانی‌ها عرصه را برای مردم تنگ کرده است.

کارشناسان اقتصادی متعلق به گروه‌های مختلف سیاسی بنا بر موضع‌گیری شخصی و جناحی خود برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی راهکارهایی را ارائه داده‌اند که بعضاً به‌مثابه مسکن‌های کوتاه‌مدت عمل کرده است و گاهی نیز نسخه‌ای کپی شده از مدل‌های اقتصادی خارجی بود که ازاین‌رو قرابتی با سیستم داخلی نداشت.

ضعف مدیریت داخلی، جنگ اقتصادی، اعمال تحریم‌ها، کاهش نرخ تولید ملی، قاچاق کالا، رانت سالاری و... ازجمله دلایلی است که کارشناسان اقتصادی از این عوامل به‌عنوان دلایل فساد موجود در سیستم اقتصادی عنوان می‌کنند.

در همین زمینه با دکتر ساسان شاه ویسی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت‌وگویی انجام دادیم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

مسئول نخست مشکلات اقتصادی کشور دولت است/ 16 هزار میلیارد بودجه احیای واحدهای تولیدی کجا هزینه شد؟

 

نشاط: افزایش بی‌سابقه نرخ دلار و به‌تبع آن گرانی همه اقلام در بازار مسئله‌ای است که شرایط اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار داده است، ارزیابی شما از وضعیت کنونی چیست؟

شاه ویسی: زمانی که می‌خواهیم درباره اقتصاد صحبت کنیم باید اندازه‌گیری واقعی و حداقل واقع‌بینانه نسبت به آن حوزه داشته باشیم تا ببینیم سیستم اقتصادی در کارکرد یک نظام چگونه عمل می‌کند و آیا شرایط برای بروز قابلیت‌های آن مهیاست یا خیر.

به‌عنوان‌مثال در نظام ما که جمهوری، اسلامی، انقلابی و ولایی است، دولت صاحب اصلی اقتصاد است و اینکه به چه دلایل تاریخی اقتصاد دست دولت‌ها افتاده است موضوع قابل‌تأملی است زیرا در این صورت اقتصاد به‌شدت کارکرد سیاسی پیدا می‌کند و هر دولت نگاه، مبانی نظری، تفسیر و بهره‌برداری ویژه‌ای از اقتصاد در نظر دارد.

بنابراین زمانی که از اقتصاد صحبت می‌کنیم قطعاً از اقتصاد دولتی صحبت می‌کنیم، اقتصاد امروز ایران ربطی به این دولت یا آن دولت ندارد و هر کس دیگری هم می‌آمد همین اتفاق می‌افتاد.

این نشان‌دهنده این است که اقتصاد ما از ریل ارزش‌آفرین و ثروت‌زای خود خارج‌شده است، چون یکی از قابلیت‌های مهم اقتصاد این است که بتواند یک را تبدیل به دو و آن را به نسبت مساوی تقسیم کند تا درگیری و جنگ به وجود نیاید؛ در حال حاضر ما از این ریل خارج شدیم و ضریب جینی‌ فاصله پیداکرده است.

ما از تولید ناخالص ملی مقبو‌لی برخوردار نیستیم، لذا وقتی این موارد را کنار همدیگر قرار می‌دهیم می‌بینیم آستانه رضایت و رفاه جامعه مطلوب نیست؛ از سوی دیگر با افرادی مواجهیم که هرروز میلیاردر‌ می‌شوند و این سیر همین‌طور ادامه دارد؛ امری که متأسفانه بخش بزرگی از آن با تحریک یا نقش‌آفرینی دولت‌ها محقق می‌شود.

در خبرها بود حدود 156 میلیون دلار که معادل 50 میلیون یورو است باهدف تنظیم بازار به فردی به اسم آقای مظلو‌می که کارگز‌ار بانک مرکزی است، واگذارشده که این عجیب است زیرا اگر مقرر است که اشخاص بازار را تنظیم کنند پس دولت چه‌کاره است و چرا مدام دم از اقتصاد دولتی می‌زنیم و بانک مرکزی را وادار به توزیع ارز نمی‌کنیم؟

عجیب‌تر آنکه وقتی از نهادهای مسئول و نظارتی همچون رئیس و معاونت نظارت بر بانک مرکزی در این خصوص سؤال می‌کنیم مسئولیت را قبول نکرده و می‌گویند اطلاعاتی در اختیار ما نیست؛ وقتی این مسائل کنار هم قرار می‌گیرد متوجه این نکته می‌شویم که اساساً اقتصاد سیاسی در نظام‌واره اقتصاد جمهوری اسلامی ایران این‌گونه عمل می‌کند.

 در چنین شرایطی که نظارت‌ها به‌درستی صورت نمی‌گیرد شاهد توزیع رانت یا قدرت اقتصادی هستیم، اما از سوی دیگر وقتی قرار است یک امتیاز حداقلی نظیر یارانه میان مردم توزیع شود نظارت‌ها فعالانه اعمال می‌شود تا همه بدانند ما دولت عدالت‌گستری هستیم و ثروت را بین عموم مردم تقسیم می‌کنیم!

 نشاط: با توجه به صحبت های جنابعالی باید بگوئیم سؤال اساسی این است که آیا منافع حاصل از صادرات و سایر امکانات نیز همین‌گونه تقسیم می‌شود؟

شاه ویسی: در اقتصاد سیاسی منافع خاصی برای جریان‌های مختلف وجود دارد. وقتی به شرایط امروز کشور نگاه می‌کنیم دلار در مجالس خاص بین عده‌ای تقسیم‌شده است اما حالا که دچار چالش اقتصادی شده‌ایم و وقت محاسبه است و آقایان باید در قبال اقداماتشان پاسخگو باشند، روزه سکوت گرفته‌ و کسی نیست که به مراجع قضایی و مردم پاسخگو باشد.

نکته عجیب‌تر آن است، در شرایطی که ما ارز نداشتیم چرا باید حفره بزرگ خروج ارز پیش بیاید؟ وقتی جویا می‌شویم مدعی‌العموم می‌گوید ما نمی‌توانیم از سرمایه‌دار بپرسیم، چون ممکن است در این شرایط خاص سرمایه‌اش را از کشور خارج کند! گویا ما به مفلوک ماندن در عرصه اقتصاد عادت کرده‌ایم.

به عقیده من عده‌ای که آن‌ها را «انحلال گرایان» می‌نامم درصدد از بین بردن رابطه مردم و ساختار هستند و بر همین اساس نهادهایی که دچار تعطیلی بودند یک‌باره فعال ‌شدند؛ ما در سال هیچ‌کدام از این جلسات و بگیروببندها را نداشتیم که برای اوضاع فوق‌العاده دستور عمل بنویسند، آن‌هم در شرایطی که ما رژیم ارزی‌مان را تغییر دادیم؛ اساس این تغییر و تحولات با مجوز چه کسی صورت می‌گیرد؟ آیا مجلس اجازه داده است یا شورای امنیت ملی؟ رئیس‌کل بانک مرکزی به چه مجوزی اقدام به تغییر نظام ارزی کرد و ارز تک‌نرخی شد؟ و در این شرایط سخنگوی دولت که همه را با لالایی می‌خواباند امروز که باید پاسخگو باشد استعفا می‌دهد.

نشاط: چرا قبل از راه‌اندازی سامانه سنا و نیما این پول را می‌دادیم؟ چرا وزارت صنعت معدن در این خصوص نقشی نداشت؟ بانک مرکزی روی چه حسابی اولویت‌ها را تعریف کرد و منابع ملی ازدست‌رفته را چگونه برمی‌گردانند؟

شاه ویسی: وقتی این‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم این شایبه ایجاد می‌شود که مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی پاسخگوی اقدامات خودشان نیستند، مگر اینکه دچار شانتاژ اجتماعی، اعتراضات خیابانی و فریاد بعضی از نمایندگان شوند.

آقای سخنگوی دولت پنج سال است که همه را با لالایی می‌خواباند و امروز که باید پاسخگو باشد استعفا می‌دهد، درحالی‌که باید به دادگاه معرفی شود؛ آقای سخنگوی دولت که رئیس تیم اقتصادی هم بود در شرایط فعلی که کشور دچار چالش اقتصادی است با سکینه درخواست استعفا‌ می‌دهد و از آن بدتر آقای رئیس‌جمهور هم می‌پذیرد! بحث ما اطلاع‌رسانی است و می‌خواهیم مردم را آگاه، آرام و از آشوب خارج کنیم.

بر همین اساس می‌پرسیم چگونه بدون اجازه مردم ارز را تک‌نرخی کردید؟ مگر آن روز از مردم اجازه گرفتند که امروز برای خیلی چیزهای دیگر خواستار تأیید مردم هستند؟ سخنگو در پاسخ به انتقادها می‌گفت یک عده جوسازی می‌کنند؛ خود آقای رئیس‌جمهور عده‌ای را بی‌سواد، دلواپس و وابسته به آن‌طرف و این‌طرف می‌نامیدند.

هیچ‌کدام از مقامات دولتی اشاره‌ای به عملیات روانی و تهاجم اقتصادی دشمن نکرده‌اند و بنده به وزیر خارجه می‌گویم چرا گفته‌اید قدر نعمت برجام را ندانستید؟ چرا دولت از مردم طلبکار است؟ نمی‌گوییم مردم را فریب داده بلکه مردم را به یک افق بهتر امیدوار کرد اما هیچ‌کدام از آن‌ها اتفاق نیفتاد.

نشاط: آقای دکتر شما به انحلال‌گران اشاره داشتید، برخی معتقدند این بی‌عملی دولت یک برنامه است تا فضا برای مذاکره و برجام 2 و 3 آماده شود، این تحلیل را قبول دارید؟

شاه ویسی: من چنین چیزی را قبول ندارم؛ نظام جمهوری اسلامی در زعامت ولایت مطلق فقیه است و کسی به خودش اجازه چنین خیانتی بزرگی را نمی‌دهد و در صورت ارتکاب این خطا قطعاً از آماج برخورد پرقدرت نظام مصون نیست. کما اینکه این اتفاق را از ابتدای نظام تا به امروز داشتیم به‌نحوی‌که با قائم‌مقام ولی‌فقیه، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس و... برخورد کرده‌ایم.

نشاط: شما این موضوع که مسئولان ارشد کشور آب خوردن را هم به برجام گره می‌زنند، خیانت تلقی نمی‌کنید؟

شاه ویسی: به تعبیر من این ساده‌لوحی است، بارها گفته شد اگر بخواهید با آمریکا صحبت کنید بازیتان می‌دهند؛ وقتی ما از مذاکره صحبت می‌کنیم باید بلافاصله کابینه را جهادی و به‌اصطلاح یک کابینه جنگی در شرایط جنگ اقتصادی مهیا کنیم. دستور کار رئیس‌جمهور در چنین شرایطی باید این باشد که وزرا در شرایط جنگ اقتصادی فرمانده لشکر تلقی شوند و با تدابیری قاعده بازی را عوض کنند اما واقعیت امر این است که ما موضع‌گیری خاصی از رئیس و سخنگوی دولت در این خصوص ندیده‌ایم.

من قائل به این موضوع نیستم که رئیس‌جمهور دولت دوازدهم قدرت مدیریت مسائل را ندارد، اتفاقاً به نظرم ایشان آدم صاحب سبک و سیاستمداری است و بنا بر تجربه ذی‌قیمت چهل سال گذشته بر مدیریت پیچیدگی‌ها تسلط دارد لذا ما از ایشان انتظار برخورد به‌موقع را داریم.

نشاط: بعد از خروج آمریکا از برجام افزایش قیمت‌ها به شکل افسارگسیخته و لحظه‌ای آغاز شد، گویی دولت به‌نوعی سعی دارد خروج آمریکا از برجام را یکی از دلایل وضعیت اقتصادی عنوان کند؛ نظرتان را در این خصوص بفرمایید.

شاه ویسی: ما در شرایط کنونی از مرز ناامنی اقتصادی عبور کرده‌ایم، اگر اقتصاد ما در کم‌فشاری به رقم زیر 6 و 7 برسد دچار ایست قلبی می‌شود، در صورت پرفشاری هم می‌ترکد.

شریان‌های اقتصادی کشور ما ظرفیت تکان‌های بزرگ نظیر دلار 10 هزارتومانی را ندارد و بجاست که شورای پول و اعتبار تشکیل جلسه فوق‌العاده بدهد.

نکته قابل‌توجه دیگر این است، بعدازاینکه نرخ دلار به 10 هزار تومان رسید ما باید منحنی اقتصاد را به ثبات رسانده و بعد به دنبال حذف صفر برویم، درواقع یک ارزش جدید را تعریف کنیم و یک نوآوری پولی را به وجود آوریم.

نشاط: یعنی نرخ واقعی ارز را تعین کنیم؟

شاه ویسی: تعریف آقایان این است اگر بخواهیم یک‌بار برای همیشه تکلیف اقتصاد را روشن کنیم این پروسه باید طی شود، روزی که دلار هزار و 56 تومان بود دوستانی که صاحب این تفکر بودند می‌گفتند باید 2500 تومان شود، وقتی شرایط به وضعیت موردنظر آن‌ها رسید گفتند باید 5000 تومان شود، امروز که از 5000 تومان عبور کرده می‌گویند باید به 10 هزار تومان برسد، اما کسی نمی‌گوید که مرزش کجاست؛ به نظر من مبانی نظری موردنظر دولتمردان با اصل حکمت، مصلحت و عزت بخشی جمهوری اسلامی متفاوت است و به همین دلیل جا نمی‌افتد.

علاوه بر این به نظر می‌رسد ما در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی‌مان دچار چنددستگی شده‌ایم، امروز می‌گویند هیئت‌وزیران مصوب می‌کند که دیگر یارانه نمی‌دهیم، رئیس تیم اقتصادی دولت می‌گوید که چرا تشویش ایجاد می‌کنید باید یارانه بدهیم.

پرداخت یارانه به ثروتمندان و دهک‌های 8 و 9، پرداخت دلار برای خریدوفروش موبایل، خروج بی‌بازگشت 30 میلیارد دلار و... حکایت از پایبندی به اصل سرمایه‌داری است درحالی‌که ما انقلاب نکردیم که سرمایه‌دار را حفظ کنیم بلکه هدف اصلی حفظ اصالت کشور و آحاد مردم بود اما در حال حاضر نقض غرض شده است.

نشاط: به نظرتان استیضاح وزرا که در مجلس کلید خورده است کمکی به روند عبور از وضع موجود می‌کند؟

شاه ویسی: به نظرم بخشی از چالش‌های موجود به مجلس بازمی‌گردد؛ اگر دولت با یک ناظر مقتدر مواجه بود آن‌هم ناظری که دولت برای بخشی از آن‌ها خرج نکرده و لیست امید ارائه نداده بود شاید می‌توانست اثربخش ظاهر شود.

برخی از نمایندگان ما به هر قیمتی می‌خواهند از عملکرد دولت و افراد کابینه حمایت کنند، شما سابقه، سواد سیاسی و سابقه خدماتی این نمایندگان را بررسی کنید تا بدانید در پروسه چهل‌ساله انقلاب کجا قرار داشته‌اند؟ چرا هیئت‌رئیسه هر قانون، طرح و لوایحی را که مایل است مطرح می‌کند و مواردی را که دوست ندارند عنوان نمی‌کنند؟

به‌طورقطع، مسئول نخست مشکلاتی که امروز ایجادشده دولت است اما نمی‌توان از نقش ثانویه مجلس غافل شد، وقتی‌که دولت نرخ درآمدهای خود از ارز را 20 درصد افزایش می‌دهد پیش‌بینی کردیم که این اقدام زمینه اصلی برای افزایش 40 درصدی در بازار است اما هیچ‌کس گوش نکرد و در حال حاضر هم هیچ‌کس جوابگو نیست.

نشاط: مگر می‌شود نظارتی بر رشد نرخ ارز وجود نداشته باشد؟

شاه ویسی: متأسفانه مسئولان نمی‌خواهند بگویند نظارت نمی‌کنیم بلکه با نوعی تسامح و تساهل در این حوزه فعالیت می‌کنند.

خودمان یک میخ در دست گرفته‌ایم تا چرخ‌های نظام را سوراخ‌کنیم

البته نمی‌توان منکر این واقعیت شد که در حال حاضر نیز تعدادی از نمایندگان دغدغه کارگر، اقتصاد، امنیت، انقلاب و نظام را دارند اما دچار نوعی همپوشانی شدند همین چند روز قبل، برخی از نمایندگان در قالب نامه‌ای خواستار استعفای مدیرانی شدند که با حق امضایشان تخلفاتی نظیر خروج دلار از کشور رخ داد.

نشاط: به نظرتان سخنان رئیس قوه قضائیه در برخورد با مفاسد و آنارشیسم فعلی اقتصاد تا چه حد بازدارنده و مؤثر است؟

شاه ویسی: قطعاً خیلی مؤثر است، البته این کاری که مقرر است قوه قضائیه انجام دهد خیلی راحت نیست؛ چند روز پیش آقای اژه‌ای گفتند قانونی در مجلس تصویب‌شده است که یک مقدار دست ما را برای مقابله با بعضی از مفاسد یا مفسدین بسته است؛ طرح راه‌اندازی سازمان مبارزه با مفاسد به مجلس رفت و معلوم نیست به چه دلیلی تعلیق شد.

قوه قضائیه می‌تواند با قدرت برخورد کند اما امروزه یک سمپاتی در جریان‌های سیاسی به وجود آمده است که اگر قرار است به دلیل ناکارآمدی، خیانت در امانت، سوء مدیریت، فرصت‌طلبی، وابستگی، نفوذ عنصر خارجی بودن با فردی برخورد صورت گیرد دستگاه‌های مرتبط بلافاصله متهم به برخورد سیاسی، جناحی و جریانی می‌شوند.

بارها و بارها از آقای رئیس بانک مرکزی پرسیده‌ام شما به چه دلیل و با کدام حجت شرعی و قانونی فردی را که 36 سال سابقه فعالیت ارزی در کشور داشت، برکنار و یک جوان بدون سابقه را جایگزین کرده‌اید؟

نشاط: با ادعای شعار جوان‌گرایی بوده است.

شاه ویسی: در حال حاضر نزدیک به 149 معاون وزیر و وزیر داریم که از سن بالا برخوردار هستند! ما کجا جوان‌گرایی کردیم؟ هنر جوان‌گرایی ما این بود که فردی مانند آقای آذر جهرمی را آوردیم که خود دولتی‌ها ایشان را زدند و این رفتار اصلاً ربطی به جناح مخالف نداشت.

کسی امروز از آقای جهانگیری می‌پرسد که شما در انتخابات چه‌حرف‌هایی علیه نظام زدید؟ آیا همچنان دغدغه 1400 را دارید؟ چه عاملی باعث اختلاف شما با رئیس‌جمهور و آقای نوبخت شده است؟ چرا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به‌مثابه یک ستاد بدون لشکر و تجهیزات عمل کرده و تا این حد منفعل است؟ اصلاً دولت تدبیر و امید اعتقادی به جنگ اقتصادی و اینکه کشور درگیر این معضل است دارد؟

نشاط: چرا مسئولان اقتصادی سکوت پیشه کرده‌اند؟

شاه ویسی: در ابتدا که همه معضلات را به آقای شریعتمداری نسبت دادند و ایشان نیز در وهله نخست برای دفاع از شخصیت چهل‌ساله خود در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و سخنانی را ارائه داد، اما عجیب است که چرا این برخورد فقط با وزارت صنعت صورت گرفت و وزارتخانه‌های دیگر همچون نفت که 14 مدیر ارشد آن بازنشسته هستند و با قانون جدید باید به فکر یک شغل دیگر باشند از حاشیه امن برخوردارند.

نشاط: درنهایت راهکار شما برای برون‌رفت از شرایط اقتصادی فعلی چیست؟

شاه ویسی: یک قضیه ‌این است که منافقین از اوضاع سوءاستفاده کرده و فراخوان می‌دهند و 20 نفر هم به خیابان می‌آیند اما همین اجتماع اندک به‌صورت گسترده پوشش داده می‌شود؛ از طرف دیگر هم برخی از مسئولان سابق و فعلی با ذکر سخنان بی‌ربط بر اغتشاشات دامن می‌زنند.

مسئله اصلی این است که دولت باید با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی بخش‌های مختلف به مقابله با جنگ اقتصادی بپردازد و متأسفانه در این خصوص تعلل کرده است. با اندکی ارفاق مجلس پیشگام‌تر است و عملکرد قوه قضائیه نیز قابل نقد است. در حال حاضر دولت پذیرفته است که تیم اقتصادی‌اش نیازمند ترمیم است و به‌طور کل نگاهش به اقتصاد باید تغییر کند تا بدین ترتیب شرایط مهیای توانمندی اقتصاد ملی شود. روزگاری ایران ازلحاظ اقتصادی در رتبه هجدهم قرار داشت اما متأسفانه در حال حاضر این پتانسیل مانند یک گلوله برف در سرازیری رها شده است.

چرا وقتی می‌گویند هدفمندی یارانه‌ها را باید اصلاح کنیم دولت نمی‌شنود، اما مترصد افزایش قیمت بنزین است. خود ما نیز معتقدیم که قیمت حامل‌ها باید واقعی شود اما بعدازآن باید واقعی یارانه را نیز محاسبه و به مردم اعلام کنیم تا آن‌ها متوجه شوند که درآمد دولت از یارانه‌ چقدر است و چه میزان از آن به مردم تعلق می‌گیرد.

حضرت آقا در راستای تدوین سیاست‌های صنعتی سال گذشته را سال تولید ملی و اشتغال نامیدند و گفتند 60 درصد صنایع در حالت تعطیل یا تعلیق قرار دارند؛ فردای آن روز رئیس سازمان برنامه از شناسایی 7500 واحد خبر داد و گفت حمایت از آن‌ها نیازمند اختصاص 16 هزار میلیارد تومان است، مقرر شد که این رقم در اختیار این طرح‌ها که ستاره‌دار و مربوط به اقتصاد مقاومتی بودند قرار گیرد اما این اقدام صورت نگرفت و نقض غرض شد، این در حالی است که سال گذشته 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه‌شده است.

آنچه از شواهد امر پیداست این است که نمی‌خواهیم از تولید ملی حمایت کنیم، بنابر آنچه رهبری ابلاغ کرده‌اند حمایت از تولید ملی سیاست، راهبرد و استراتژی دارد، اما هیچ‌کدام از این موارد در پنج سال گذشته موردنظر دولت نبوده است، شاهد مثال هم همین است که اقتصاد پولی درستی در این مدت تدوین‌نشده است و تصمیمات اتخاذشده در حوزه ارز منافع ملی را تأمین نمی‌کند بلکه در اختیار گروه‌های خاص است و نتیجه این می‌شود که می‌بینیم تولیدکننده تولید نمی‌کنند و از سوی دیگر مصرف‌کننده دچار یک عطش، ناامنی و بی‌ثباتی است.

مسئول نخست مشکلات اقتصادی کشور دولت است/ 16 هزار میلیارد بودجه احیای واحدهای تولیدی کجا هزینه شد؟

نشاط: آقای دکتر طرح‌های ایجابی شما برای عبور از بحران‌های موجود ارزی و پولی چیست؟

شاه ویسی: در بحث عدالت یکسری متغیرهای درآمدی داریم، به‌طور مثال نماینده مجلس جانباز ما که دغدغه فرودستان را داشت می‌گوید با این حقوق نمی‌توانیم زندگی کنیم. زندگی کدام‌یک از مسئولان از متوسط شهر تهران به پایین است؟ امروز وقتی می‌گویند سفرهای خارجی‌ را محدود کنید می‌گویند حالا به همین سفر گیر داده‌اند؛ درحالی‌که از این مسئله غافل هستند که سفرهای تفریحی خارج باعث می‌شود که آن کارگر حقوقش را نگیرد.

مسبب شکل‌گیری اقتصاد غیررسمی در بازار کیست؟ برخوردهای صورت گرفته در همین 10 روزه اخیر نشان از میلیاردها پول دارد که فقط صرف خودرو شده است، چقدر از این رقم‌ها در صنعت معدن، کشتیرانی، سوخت، برنج، فرآورده‌های دامی، پتروشیمی و... سرگردان است بنابراین اگر مصمم به حفظ منابع ملی باشیم این اقدام قابل تحقق است.

آقای ربیعی در برنامه نگاه یک، گفتند ما در دولت یازدهم برنامه داشتیم اما برای دولت دوازدهم برنامه نداشتیم و الآن به‌سرعت مشغول تولید برنامه هستیم تا بتوانیم در حوزه‌های ویژه‌ای که وجود دارد، اقدام عملیاتی کنیم و همین تعلل در تعیین تکلیف صندوق‌های بازنشستگی و امثال این باعث شد که وزیر استیضاح و درنهایت برکنار شود.

نشاط: منابع صندوق‌ها دیگر کفاف پرداخت حقوق را هم نمی‌دهد.

شاه ویسی: به گفته یکی از نمایندگان مجلس کمتر از 4000 میلیارد تومان بوده یعنی شستا سالی 4 درصد سود کرده است! درحالی‌که فقط یک بانکی که زیرمجموعه شستا بوده 20 یا 30 درصد از من و شما بابت تسهیلاتی که داده است، اخذ کرده است، پس ما به تفاوت آن کجاست؟

باید شرایطی فراهم شود که مردم از امنیت غذایی، آرامش و آسایش برخوردار باشند. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های برقراری ثبات تأمین مادی و روانی قشر کارگر است. مجمع عالی نمایندگان کارگران از کاهش 48 درصدی قدرت خرید کارگران خبر داد، همین عامل باعث می‌شود که آن‌ها در اندیشه شغل دیگری باشند و به سوداگری و مشاغل کاذب دیگر روی بیاورند لذا شرایط کنونی می‌طلبد که سیاست‌گذاران اجرایی کشور به مردم اطمینان خاطر دهند که ثبات ازدست‌رفته در ماه‌های آینده به جامعه برمی‌گردد.

نشاط: البته مسئولان ذی‌ربط دیگر گفتاردرمانی هم نمی‌کنند!

شاه ویسی: بله چون نمی‌خواهند این مسئولیت را به گردن بگیرند حتی گویی ایستاده‌اند تا افراد دیگر به ارائه توضیح در خصوص معضلات و مشکلات جاری پرداخته و پاسخگو باشند. زمانی که منتقد خرید هواپیما بودیم و می‌گفتیم چرا می‌خواهید 200 میلیارد دلار بدهید و بااین‌همه تبصره هواپیما بخرید به‌جای آن در اندیشه ساماندهی زیرساخت‌های مرتبط با آن باشید ما را به این متهم می‌کردند که نمی‌توانیم آسایش مردم را ببینیم، حالا سؤال ما این است آن‌هایی که برای هواپیماها فرش قرمز پهن کردند چه دستاوردی داشتند، معلوم است که جرئت خروج از برجام را نداریم زیرا 150 میلیارد دلارمان به هوا می‌رود.

دولت باید پاسخگوی وعده‌هایی که مطرح کرد و در ازای آن دستاوردهای سی‌وچندساله نظام را زیر سؤال برد باشد؛ آقایان برای به دست آوردن موقعیت کنونی خدمات برخی از رجل مملکت را ضایع کردند پس باید در خصوص شرایط ایجادشده و برون‌رفت از آن نیز توضیحاتی را ارائه دهند.

همه ما می‌دانیم که دولت از یک پشتوانه 22 میلیونی برخوردار است. من بعید می‌دانم دامنه اعتراضات در 16 میلیونی باشد که به دولت رأی ندادند. به نظرم کسانی که آقای روحانی را انتخاب کردند اینک از ایشان درخصوص وعده‌هایی که مطرح کردند مطالبه دارند. ما چگونه می‌توانیم باور کنیم این مسئولی را که الآن می‌گذارید از امکانات سوءاستفاده نمی‌کند؟ دولت در پیچ تاریخی مهمی قرار دارد و باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا از شخصیت، شعار‌ها، وظایف قانونی‌ و منافع ملی دفاع کند و مهم‌ترین قدم در این مسیر این است که با متخلفان برخورد کند و نگذارد هزینه کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌های صورت گرفته به‌پای نظام نوشته شود.

 انتهای پیام/

منبع: نشاط
برچسب ها: آوای نشاط ، اقتصاد ، دولت ، مجلس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: