کد خبر: ۱۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
مراسم 20 سالگی گوگل در سان‌فرانسیسکو امروز دوشنبه در حالی برگزار شد که از جستجو روی اینترنت تبدیل به غول همه‌کاره شده که زندگی روزانه مردم بدان وابسته شده است.

به گزارش آوای نشاط، «لری پیج» و «سرگئی برین» دو دانشجوی استنفورد با شمارش تعداد کلمات به‌کاررفته روی وب سایت‌ها، موتور جستجویی درست کردند که بزرگ آن زمان یعنی یاهو و آلتاویستا را به زمین زد و شماره یک موتورهای جستجو شد.

سپتامبر 1998 در منلوپارک در شمال کالیفرنیا با نام Googol شروع شد و مدت‌ها دیتای آن روی سرور استنفورد ماند.

اوت 2004 سهامش عرضه شد و 85 دلار بود و امروز به‌عنوان کمپانی چند صد میلیارد دلاری هر سهامش 1000 دلار شده است.

نقشه، جی میل، کروم و سپس اندروید دنیای گوگل را متحول کرد و با خرید یوتیوب به ارزش 1.65 میلیارد دلار در سال 2006 دنیا را متحول کرد و عینک هوشمند ساخت، خودروی خودران را توسعه داد و اینترنت بالنی را در نقاط دوردست فراهم کرد.

در سال 2015 تغییر ساختار داد و پدردار شد.(آلفابت) و گوگل، وایمو و... زیرمجموعه آن شد و با توسعه هوش مصنوعی و اسپیکر هوشمند رقیبی برای آمازون و اپل و مایکروسافت شد.

گوگل امروز 80 هزار کارمند دارد و عمده درآمدش از تبلیغات اینترنتی است. در فصل دوم 2018 حدود 5.1 میلیارد دلار از طرف اتحادیه اروپایی جریمه شد و هم‌زمان 3.2 میلیارد دلار سود خالص داد.

اخیراً بحث اخبار جعلی و مبارزه با آن از یک‌سو و حملات ترامپ به گوگل به اتهام دست‌کاری در موتور جستجو باعث بحران در این کمپانی شده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آوای نشاط ، گوگل ، اینترنت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: