کد خبر: ۱۲۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
علی‌رغم سقوط ۹ پله‌ای نسبت به سال گذشته؛
بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد نظام سلامت ایران کارآمدتر از کشور‌های توسعه یافته‌ای همچون دانمارک، آلمان و آمریکا است.
به گزارش آوای نشاط، بررسی شاخص کارایی نظام سلامت (health-efficiency index) در ۵۶ کشور جهان که توسط «موسسه بلومبرگ» انجام می شود، نشان می دهد  که هنگ کنگ، سنگاپور و اسپانیا سه کشور برتر در این زمینه هستند.

شاخص کارایی نظام سلامت برای رتبه‌بندی میزان کارآمدی سیستم‌های درمانی ایجاد شده است. در این شاخص میزان و نحوه ارائه خدمات درمانی، هزینه‌های درمان، زمان رسیدگی به بیمار و نتیجه درمان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در این بررسی ۵۶ کشور که در آن‌ها میزان امید به زندگی بالاتر از ۷۰ سال، سرانه تولید ناخالص داخلی بیشتر از ۵ هزار دلار به ازای هر نفر و حداقل جمعیت ۵ میلیون نفر است، توسط تیم تحقیقاتی بلومبرگ مورد مطالعه قرار گرفتند.

ایتالیا، کره جنوبی، اسرائیل، ژاپن، استرالیا، تایوان و امارات عربی متحده پس از سه کشور نامبره در جایگاه چهارم تا دهم این جدول قرار دارند.

همچنین در این جدول رده‌بندی، ایران و ونزوئلا پس از بلژیک و پیش از دانمارک به طور مشترک در مکان سی و نهم جای گرفتند.  جایگاه ایران نسبت به سال گذشته با ۴ امتیاز کاهش، ۹ پله سقوط کرده است. همچنین امید به زندگی ایرانیان نسبت به سال گذشته اندکی افزایش یافته و به ۷۵.۷ سال رسیده، اما از طرف دیگر هزینه‌های درمانی هم به طور میانگین ۱۵ دلار بیشتر شده و به رقم ۳۶۶ دلار رسیده که ۷.۶ درصد درآمد متوسط را تشکیل می‌دهد.
 
بلومبرگ: نظام سلامت ایران کارآمدتر از دانمارک، آلمان و آمریکا است
 
بلغارستان، ایالات متحده آمریکا، آذربایجان، روسیه، صربستان، برزیل، جمهوری دومینیکن، بلاروس، اردن و کلمبیا به ترتیب در فهرست بدترین کشور‌ها به لحاظ کارایی نظام سلامت جای دارند.

نکته قابل توجه این جدول قرار گرفتن کشور‌هایی از قبیل: دانمارک، آلمان و آمریکا در لیست کشور‌هایی با پائین‌ترین میزان کارایی نظام سلامت است. با وجود آنکه این کشور‌ها از لحاظ دانش و تکنولوژی پزشکی در رتبه بالایی در جهان قرار دارند، به نظر می‌رسد که سیستم درمانی آن‌ها چندان کارآمد نیست و به همین برخلاف انتظار علت کارایی پایینی دارند.
 
انتهای پیام/
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: