کد خبر: ۱۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
بازار و صنعت لوازم خانگی روزهای خاصی را پشت سر می‌گذارد. اگر سری به بازار بزنید فعالان این صنف هیچ آینده‌ای را برای شما نمی‌توانند متصور شوند و تنها می‌گویند اگر کالایی را می‌خواهید اکنون خریداری کنید در غیر این‌صورت نمی‌دانیم چه اتفاقی منتظر این بازار است.

به گزارش آوای نشاط تولیدکنندگان هم شرایط مشابهی دارند ولی سعی می‌کنند نسبت به قیمت دلار و ثبات آن پیش‌بینی مثبت داشته باشند. شاید تا قبل از تحریم‌ها تصور می‌کردند که صنعت‌شان آسیبی نمی‌بیند و خودکفایی‌شان را باور کرده بودند ولی گذشت زمان نشان داد که میزان وابستگی آنها به ارز و مواد اولیه بیش از آن چیزی‌است که در اسناد آنها آمده است.

قبل از شروع تحریم‌ها خواستار قطع واردات بودند و می‌گفتند تولید داخلی کفاف خریداران کشور را می‌دهد اما از روزی که واردات قطع شده و به اصطلاح بازار به صورت انحصاری دست تولیدکنندگان داخلی است، قیمت انواع لوازم خانگی زودتر از افزایش قیمت ارز گرانی را تجربه می‌کنند و از طرفی بازار هم بدون کالا مانده است. بنکداران سفارش خود را خردادماه به تولید‌کنندگان ارائه کردند و حال بعد از گذشت چهار ماه به صورت قطره چکانی کالایی که پول آن پرداخت شده است به بنکداران تحویل داده می‌شود.

افزایش بیشتر قیمت داخلی‌ها
محمدرضا طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی از اعداد و ارقامی در بازار صحبت کرد که جای تأمل بسیاری دارد. وی در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: لوازم خانگی با برندهای خارجی که در ایران تولید می‌شود در ابتدای سال بین ۸ تا ۹ درصد گران شد و بعد از افزایش قیمت ارز، این گرانی از اردیبهشت ماه تاکنون به حدود ۲۵ درصد رسیده است. ولی لوازم خانگی تولید داخل به طور متوسط تا ۷۵ درصد گران شده و البته در برخی کالاها صدردصد هم شده است.

وی ادامه داد: لوازم خانگی وارداتی هم به اندازه‌ای که قیمت ارز گران شد، محصولات خود را گران کردند.

مصطفی تورجی از فعالان بازار لوازم خانگی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره حال و روز این روزهای بازار لوازم خانگی گفت: قیمت لوازم خانگی تولید داخل نسبت به مونتاژی‌ها که قاعدتاً ارزبری بیشتری دارند، افزایش بیشتری داشته است و حتی در توزیع کالا به نمایندگی‌های خود خوش قول هستند ولی تولیدکنندگان داخلی از خردادماه بدقولی به بنکداران و نماینده‌های فعال خود را شروع کردند.

وی ادامه داد: قیمت ساید تولید داخل از ۵ میلیون و ۸۵۳ هزار تومان به ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. اجاق گاز ۲ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان هم از عدد ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کرده است. لباسشویی ۷ کیلویی که تا چند وقت پیش یک میلیون و ۷۸۲ هزار تومان بود به قیمت ۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسیده است. یخچال و فریزر ۲ میلیون و ۷۸۲ هزار تومان هم ۶ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان شده است و از طرفی مایکرویو که ما در تولید آن هنوز چالش داریم از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون تومان جهش یافته است. در این میان قیمت لوازم خانگی کره‌ای که در ایران تولید می‌شود بسیار کمتر رشد داشته است.

کاهش تقاضاهای مردمی
وی با بیان اینکه مونتاژکاران هفته‌ای ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان کالا به نماینده‌های فروش خود می‌دهند ولی تولیدکنندگان داخلی از عرضه امتناع می‌کنند و مرتب به فکر افزایش قیمت هستند، اظهارداشت: میزان تقاضای مردم برای خرید لوازم خانگی بشدت کاهش یافته است. قیمت‌ها به حدی بالا رفته که مردم توان خرید ندارند.

حال با شرایطی که بازار دارد، برخی‌ها عنوان کردند که قیمت لوازم خانگی با ارز ۱۵ هزار تومان آزاد می‌شود. این مطلب از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت تکذیب شد. اما ماجرا از این قرار است که وزارت صنعت با آزادسازی قیمت لوازم خانگی تولید داخلی با قید یک شرط موافق است. قیمت لوازم خانگی باید در سامانه ۱۲۴ ثبت شود تا از بروز تخلف جلوگیری شود. این به منزله آن نیست که موضوع قیمت‌گذاری رها شده است.

آزادسازی قیمت لوازم خانگی با شرط وزارت صنعت
رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره این اتفاق که اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: تمام کسانی که می‌خواهند کالای خود را روانه بازار کنند، باید قیمت‌های خود را در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت به صورت شفاف اعلام کنند. بدین جهت بعد از تولید،

کارخانه دار مجوز دارد که ۱۵ درصد سود دریافت کند و اگر خدمات پس از فروش را خود مجموعه عرضه کند، ۳ درصد دیگر بابت خدمات می‌تواند سود بگیرد. سود توزیع در صورت گرفتن مستقیم کالا از کارخانه هم ۱۰ درصد است. اعدادی که قبل از افزایش قیمت ارز هم روال قانونی داشت.

وی ادامه داد: با چنین اقدام و شفاف‌سازی مصرف‌کننده هم از قیمت واقعی کالا مطلع می‌شود و سازمان حمایت هم می‌تواند نظارت مستقیم بر قیمت‌ها داشته باشد. البته اختلاف قیمت کالاهای تولیدکنندگان نباید بیش از ۵ تا ۶ درصد با هم فرق داشته باشد. یعنی یک تولیدکننده قیمت محصول خود را یک میلیون تومان اعلام کند و تولیدکننده دیگر با هدف سود بیشتر محصولش را دو برابر کند.

طحان‌پور اذعان داشت: اتحادیه لوازم خانگی نگران وضعیت بازار و تامین نیاز مردم است لذا پیشنهاد می‌کنیم که واردات آزاد شود اما برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات از کشورهای اروپایی صورت گیرد و چین مبدا واردات کالا (لوازم خانگی) نباشد. در این میان آنها باید بین ۴۰ تا ۶۵ درصد هم عوارض گمرکی پرداخت کنند و سود تعریف شده برای واردکنندگان ۱۷ درصد است.

ما به طور متوسط سالانه به یک میلیون لوازم خانگی جهت جهیزیه، یک میلیون دستگاه لوازم خانگی برای تعویض کهنه با نو و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی وارداتی نیاز داریم.

درخواست افزایش ۳۰۰ درصدی در صنایع برودتی
علی جمالی رئیس اتحادیه صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی هم به «ایران» گفت: آزادسازی قیمت‌ها برای تولیدکنندگان لوازم خانگی که هر روز با یک قیمت، نیاز ارزی خود را تامین می‌کنند، ضروری است ولی اگر در مورد خدمات اتفاق بیفتد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

وی افزود: برخی تولیدکنندگان تا ۵۰ درصد کاهش تولید داشته‌اند و این اتفاق بسیار بدی برای صنعت لوازم خانگی است. در حال حاضر این صنعت مشمول قیمت‌گذاری است به گونه‌ای که اتحادیه‌ها قیمت‌ها را مشخص می‌کنند و بعد از آن اتاق اصناف بازبینی قیمت‌ها را انجام می‌دهد و پس از آن قیمت‌ها به تعزیرات و سازمان حمایت می‌رود. در این راستا تصور می‌کنم در صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تا ۳۰۰ درصد شاهد افزایش قیمت باشیم.

 

منبع:‌ روزنامه اعتماد

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: