کد خبر: ۱۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
در حالی که منابع آگاه می‌گویند که محافل سیاسی شیعی، نامزد ریاست‌جمهوری حزب «اتحادیه میهنی» را بر حزب «دموکرات کردستان» ترجیح می‌دهند، «مسعود بارزانی» با تمام توان برای کسب این کرسی تقلا می‌کند.

به گزارش آوای نشاط حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» در تلاش است برای نامزد پیشنهادی‌اش برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق، حمایت کافی از سوی محافل سیاسی شیعی کسب کند.

مسعود بارزانی در همین راستا برادرزاده‌اش، «نیچروان» را به سوی بغداد و نجف اشرف گسیل داشت تا با مقامات دینی و سیاسی شیعی دیدار و حمایت آنها را برای نامزد ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات، جلب کند.

گفته می‌شود که بارزانی در این سفر به محافل سیاسی شیعی اعلام کرده که تنها در صورت حمایت آنها از نامزد ریاست‌جمهوری این حزب از نامزد پیشنهادی آنها برای نخست‌وزیری حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، دیروز اخباری مبنی بر اینکه رئیس حزب دموکرات کردستان بار دیگر زمزمه برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان برای بار دوم را تکرار می‌کند، به گوش رسید که به اعتقاد تحلیل‌گران بیشتر مانند یک اهرم فشار برای گرفتن امتیاز از بغداد و طرف‌های سیاسی عراقی است (جزئیات بیشتر).

نیچروان بارزانی نیز در بغداد با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولة القانون»، «ایاد علاوی» رئیس فهرست الوطنیة، «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی و «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» گفت‌وگو کرد و سپس به نجف اشرف رفت تا با «مقتدی صدر» رئیس ائتلاف «سائرون» دیدار کند.

هنوز مشخص نیست که آیا، نیچروان بارزانی در این سفر ناگهانی به اهدافش رسیده است یا خیر. به ویژه که در رسانه‌ها زمزمه حمایت محافل سیاسی شیعی از نامزدی «برهم صالح» از حزب «اتحادیه میهنی کردستان» برای تصدی پست ریاست‌جمهوری وجود دارد.

برهم صالح که از حزب اتحادیه میهنی کردستان جدا شده بود و حزب ائتلاف برای دموکراسی و عدالت را تاسیس کرده بود، بار دیگر به حزب اصلیش بازگشت تا نامزد این حزب برای تصدی ریاست‌جمهوری و جانشینی «فواد معصوم» شود. اما حزب بارزانی می‌گوید که دیگر در این دوره، پست ریاست‌جمهوری متعلق به آن است.

در چنین شرایطی، گفته می‌شود سه هزار نفر از اعضای حزب ائتلاف برای دموکراسی و عدالت از آن خارج شدند و به حزب دموکرات کردستان در استان «دهوک» پیوستند.

پایگاه خبری «شفق نیوز»، به نقل از «علی تتر»، مسئول حزب دموکرات کردستان در ناحیه «زاخو» در استان دهوک نوشت: طی انتخابات پارلمانی اخیر عراق، چهار نفر از مردم این ناحیه به حزب برهم صالح پیوستند اما پس از اعلام نتایج متوجه شدند که آراء آنها خرید و فروش شده و به همین دلیل نیز از اینکه به حزب دموکرات رای نداده بودند، پشیمان شدند.

با سفر نیچروان بارزانی به بغداد، حزب اتحادیه میهنی واکنش نشان داد و این سفر را نقض توافق سیاسی امضاء شده میان دو حزب و تضعیف موضع کردها در بغداد دانست و تاکید کرد که اقدامات قانونی را برای نامزدی صالح برای ریاست‌جمهوری انجام خواهد داد و بر اساس توافق امضاء شده چند سال پیش با حزب بارزانی، عمل خواهد کرد.

اما نیچروان بارزانی ساعاتی پس از دیدار با «محمد الحلبوسی» رئیس جدید پارلمان عراق در اربیل، عازم بغداد شد و منابع آگاه سیاسی در بغداد به روزنامه العرب اعلام کردند که الحلبوسی در سفر به منطقه کردستان تاکید کرده که از نامزد پیشنهادی حزب بارزانی برای ریاست‌جمهوری در مقابل برهم صالح حمایت خواهد کرد.

به همین دلیل نیز حزب دموکرات کردستان، تلاش دارد تا موضوع انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق را به پس از 30 سپتامبر که موعد انتخابات پارلمانی منطقه کردستان است، موکول کند. انتخاباتی که حزب بارزانی امیدوار است طی آن، بیشترین کرسی را کسب کند و وضعیت مذاکرات با سایر گروه‌های سیاسی کرد و در رأس آنها حزب طالبانی را به نفع خود اصلاح کند.

ناظران سیاسی می‌گویند که نیروهای سیاسی شیعی، مسئله انتخاب رئیس‌جمهور عراق را با وجود اینکه سهم کردها است، به شدت پیگیری می‌کنند و با آن توجه ویژه دارند.

بر اساس قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهور منتخب باید، نامزد فراکسیون اکثریت پارلمان را مامور تشکیل کابینه کند و توافق‌های کردها می‌تواند بر روند انتخاب نخست‌وزیر نیز تاثیر گذارد. بارزانی نیز با اطلاع از این مسئله، حمایت کردها از نامزد نخست‌وزیری را به حمایت طرف‌های سیاسی شیعی از نامزدش برای ریاست‌جمهوری منوط کرده است.

اما «محمد صیهود» از رهبران ائتلاف «دولة القانون» به ریاست «نوری المالکی» در گفت‌‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت که بعید است اعضای این ائتلاف به نامزد پیشنهادی حزب دموکرات کردستان برای تصدی پست ریاست‌جمهوری در نشست روز سه‌شنبه پارلمان رأی دهند.

وی با یادآوری جدایی طلبی «مسعود بارزانی» از طریق برگزاری همه‌پرسی یک سال پیش در منطقه کردستان، گفت: ائتلاف «البناء»، به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان، نقش زیادی در انتخاب رئیس‌جمهور آتی کشور خواهد داشت و منافع عراق و وحدت آن ایجاب می‌کند که از نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان برای ریاست‌جمهوری حمایت شودو

صیهود افزود: اتحادیه میهنی بیش از حزب دموکرات که دارای طرح جدایی طلبی و تجزیه طلبی بود، به وحدت عراق پایبند است. نامزدهای حزب دموکرات کردستان، ابزار دست مسعود بارزانی هستند لذا بعید است که یکی از اعضای این حزب، رئیس‌جمهور شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: