کد خبر: ۱۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
وزیر نفت درباره احتمال احیای سهمیه بندی سوخت گفت: هنوز نمی‌توانم چیزی بگویم اما ممکن است، احیا شود.

به گزارش آوای نشاط «بیژن زنگنه» این مطلب را در حاشیه مراسم گشایش دوازدهمین نمایشگاه ایران پلاست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا اعلام کرد.


وی همچنین درباره استفاده از کارت های سوخت مهاجر برای قاچاق نیز اظهارداشت: اکنون کارت‌های سوخت از مناطق مرکزی برای استفاده در قاچاق سوخت به مرزها منتقل می شود که در نظر داریم تدابیری را اتخاذ کنیم تا مهاجرت کارت های سوخت به نواحی مرزی کمتر شود.

حذف ایران از بازار نفت امکانپذیر نیست
وی درباره نتایج نشست دیروز الجزایر نیز گفت: ️حذف نفت ایران در میان مدت امکان‌پذیر نیست؛ اما در کوتاه مدت آمریکایی‌ها مسائلی در ذهنشان هست تا اگر شده حتی برای یک ماه به‌صورت نمادین صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، اما این خواب هیچگاه تعبیر نمی‌شود.


وزیر نفت با بیان اینکه اوپک سازمانی مستقل است و شاخه‌ای از وزارت انرژی امریکا نیست اضافه کرد: صحبت ترامپ که گفت ما امنیت بعضی از کشورهای منطقه خلیج فارس را تامین می‌کنیم و بقای عمر آنها بستگی به حمایت دارد بزرگترین توهین به ملت‌ها و کشورهای دوست آمریکا در منطقه است.


وی افزود: امیدوارم این کشورها در اقداماتشان نشان دهند که چقدر مستقل هستند.
زنگنه گفت: در نشست دیروز بر پایبندی به سهمیه‌ها تاکید شد و موضوع دیگری گفته نشده است.
وی ادامه داد: ️آنچه که در الجزایر حاصل شد این بود که هیچ کشوری پاسخ مثبتی به صحبت‌های ترامپ نشان نداد؛ تقریبا اوپک و حتی کشورهای غیر عضو اوپک نیز اعلام کردند که اکنون نیازی به افزایش تولید نیست.
این عضو هیات دولت تصریح کرد: این دستاورد را اگر نگوییم شکست سخت؛ به‌طور حتم هیچ دستاوردی برای ترامپ نداشته است.

فقط کره جنوبی واردات نفت از ایران را متوقف کرده است
زنگنه درباره توقف واردات نفت ایران از سوی کره جنوبی گفت: ️برخی کشورها خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند و فقط کره جنوبی برای سه ماه پیاپی از ایران نفت نخریده است.

آخرین وضعیت عرضه نفت در بورس
وی درباره عرضه نفت در بورس نیز توضیح داد: سران سه قوه با عرضه نفت خام در بورس موافق اند اما هیات دولت هنوز با عرضه نفت در بورس موافقت نکرده است.
وزیر نفت: ️به دلیل حساسیت‌های این موضوع، اعلام شد که به صورت آزمایشی و محدود، عرضه نفت در بورس به ‌صورت ٢٠ درصد ریالی و ٨٠ درصد ارزی باشد و پس ارزیابی نتایج، تصمیم بعدی گرفته می‌شود.
این عضو هیات دولت اضافه کرد: عرضه محموله‌های کوچک مشخص است و تا حدود ۴۰ هزار بشکه می‌توان عرضه کرد.

احتمال کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بورسزنگنه درباره عرضه محصولات در بورس کالا نیز گفت: ️شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه محصولات خود در بورس ابلاغیه دریافت می‌کنند که قیمتشان نیز مشخص است.
وی اضافه کرد: به‌تازگی امکاناتی فراهم شده است که رقابت بهتری بین آنها انجام شود.
وزیر نفت افزود: در یک تا ۲ ماه اخیر، بورس تقریبا عرصه فعالیت تعدادی دلال بوده و کالا و مواد اولیه به دست تولیدکننده واقعی نمی‌رسید.


وی یادآور شد: ️پارسال٢٥٠ هزار تن مواد اولیه در بورس عرضه کردیم و بازار تعادل داشت؛ امسال همان مقدار عرضه کردیم اما بالای یک میلیون تن تقاضا برای آن وجود داشت که نشان‌دهنده تقاضای رانتی است و برای تولید نبوده و سامانه نیز نمی‌تواند آن را شناسایی کند.
زنگنه اضافه کرد: ️قرار شده از نظر قیمتی دیگر سقفی برای رقابت در بورس نباشد تا فعالیت‌ها عادلانه‌تر انجام شود و در این صورت فکر می‌کنم قیمت نهایی برای مصرف‌کننده پایین بیاید.
وی ادامه داد: ️قرار است قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی متناسب با تغییراتی که در نرخ ارز حاصل شده، مقداری تغییر کند.

 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: