کد خبر: ۱۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان با اشاره به اینکه قیمت میوه‌های پاییزه هنوز تثبیت نشده است، گفت: رشد بی‌رویه صادرات موجب افزایش نرخ سیب زمینی، گوجه در اصفهان شده است.

به گزارش آوای نشاط ناصر اطرج در خصوص افزایش بی‌رویه نرخ سبزی و صیفی‌جات، اظهار کرد: طی چند هفته گذشته بارها افزایش نرخ صیفی‌جات را به دلیل افزایش بی‌رویه صادرات این محصولات پیش‌بینی کرده بودم و اگر در این خصوص تدبیری نشود، وضعیت بازار آشفته‌تر خواهد شد.

وی با هشدار نسبت به اینکه اگر صادرات بی‌رویه محصولات کشاورزی ادامه یابد، شاهد افزایش نرخ این محصولات خواهیم بود، گفت: در حال حاضر شاهد افزایش صادرات سیب‌زمینی، پیاز و گوجه از ایران به عراق، افغانستان و روسیه هستیم.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان افزود: به عنوان مثال کامیون عراقی‌ها در استان فارس سر زمین کشاورزی، گوجه را با نرخ 5500 تومان خریداری می‌کنند، در این شرایط جذب بار با نرخ 4500 تومان به بازار سخت خواهد بود چرا که به قیمت گوجه هزینه بار، حق‌العمل و ... اضافه و مغازه‌دار دیگر توان خرید 6 جعبه گوجه را ندارد و تنها دو جعبه را خریداری می‌کند.

وی با بیان اینکه هرساله در این برهه از زمان قیمت گوجه بسیار پایین بود و کارخانجات این محصول را برای تهیه رب از کشاورزان خریداری می‌کردند، گفت: در حال حاضر نرخ 5000 یا 6000 تومان گوجه برای کارخانجات صرفه اقتصادی ندارد و با توجه به اینکه آن‌ها خرید مناسب نکرده‌اند و احتمال کاهش تولید رب در کشور وجود دارد، از سوی دیگر به دلیل ضرر کشاورزان در سال گذشته، امسال سطح زیر کشت گوجه بسیار کمتر از پارسال بود.

اطرج افزود: در حال حاضر قیمت گوجه در سطح خرده‌فروشی به حدود 7000 تومان به بالا است.

وی در خصوص افزایش نرخ سیب‌زمینی نیز، گفت: هر ساله در این برهه از زمان مازاد سیب‌زمینی در همدان انبار می‌شد، اما امسال به دلیل صادرات تمام سیب‌زمینی‌ها فروخته شده و پیش‌بینی می‌شود در آینده با کمبود و افزایش نرخ سیب‌زمینی مواجه شویم.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان افزود: در حال حاضر نرخ سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار 3300 تومان است، اما با این رقم احتمال دارد فردا بار کمتری وارد اصفهان شود، بنابراین ناچار به افزایش قیمت آن هستیم.

وی در خصوص دلایل اینکه چرا بازار میوه و سبزی بر مدار گرانی می‌چرخد، اظهار کرد: در فصل بهار چاه‌ها اندکی آب دارد که ذخیره آن در تابستان بسیار کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه اکنون بارندگی نداشتیم و بسیاری از مناطق با بحران آب مواجه هستند و از سوی دیگر رشد صادرات شاهد افزایش نرخ صیفی‌جات شده است.

اطرج افزود: در حال حاضر تقاضا برای میوه‌های تابستانه به دلیل قیمت آن پایین است و اگر تقاضا برای خرید این میوه‌ها بیشتر بود به طور قطع قیمت‌ها بیشتر از اکنون بود.

وی همچنین در خصوص تغییر فصل و میوه‌های پاییزه در بازار اصفهان، گفت: در حال حاضر سیب‌درختی، نارنگی و پرتقال در بازار موجود است، اما قیمت آن هنوز تثبیت نشده است و هم‌اکنون در میدان میوه و تره‌بار سیب‌درختی بین 2500 تا 5000 تومان، نارنگی 6000 تومان و پرتقال 5000 تومان است و در صورتی که صادر نشود قیمت آن در فصل پاییز کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: