کد خبر: ۱۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
دیپلمات‌های غربی می‌گویند رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد در جریان نشست‌هایی که این هفته در نیویورک برگزار می‌شود بار دیگر طرح خود برای محدود کردن برنامه موشکی ایران با تکیه بر برجام را ارائه کند.

به گزارش آوای نشاط به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر از پیشنهادی که قبلاً درباره «توافق مکمل برجام» برای محدود کردن برنامه موشکی ایران مطرح کرده بود، سخن خواهد گفت.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی به اختلافاتی که انتظار می‌رود در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل میان آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر ایران بروز کند پرداخته است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و متحدان اروپایی آمریکا در نشست این هفته سازمان ملل آماده‌ مبارزه بر سر مسائلی کلیدی هستند که میان این متحدان قدیمی شکاف ایجاد کرده است: سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و نحوه مهار فعالیت‌های ایران در منطقه.

ماراتن دیپلماسی این هفته در نیویورک، اولین گردهم‌آیی سران آمریکا، کشورهای اروپایی و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به شمار می‌رود و انتظار می‌رود اختلاف‌های دو سوی آتلانتیک را در دنیا به نمایش بگذارد.

ترامپ و مقام‌های دولت او قصد دارند از این محفل و همچنین از جلسه‌ای در شورای امنیت به ریاست ترامپ به عنوان فرصتی برای سرزنش کردن ایران و جلب حمایت‌های بین‌المللی جهت منزوی کردن این کشور از طریق تحریم‌ها استفاده کنند.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته از جمله محورهای کلیدی ادعاهای دولت آمریکا «دخالت ایران در امور عراق، سوریه، لبنان و یمن» و حمایت‌های مالی و نظامی این کشور از حزب‌الله و حماس خواهد بود.

اما از سوی دیگر، کشورهای اروپایی قصد دارند با مواضع آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای برجام و قصد این کشور برای احیای تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کنند.

ایران هم تلاش خواهد کرد با تأکید بر پایبندی‌اش به توافق هسته‌ای در حین بی‌توجهی آمریکا به آن از این نشست به عنوان فرصتی برای تشدید شکاف‌ها میان آمریکا و اروپا استفاده کند.

انگلیس و فرانسه با موضع‌گیری‌های آمریکا علیه ایران در مسئله موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای موافقند، اما سران آنها قصد دارند در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ «سخنرانی محکمی» در حمایت از توافق هسته‌ای انجام دهند.

یک دیپلمات در شورای امنیت به وال‌استریت‌ژورنال گفت کشورهای اروپایی برجام را «یکی از ستون‌های تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» به شمار می‌رود.

به گفته این دیپلمات، ماکرون قصد دارد طرح خود برای «توافق مکمل برجام» را بار دیگر ارائه کند، او این طرح را قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ارائه کرده و پیشنهاد داده بود همه طرف‌ها به برجام پایبند بمانند و در همان زمان، تلاش کنند به تفاهمی بر سر نحوه محدود کردن برنامه موشکی ایران و فشار بر این کشور در مسائل منطقه‌ای دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: