کد خبر: ۱۲۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱
رئیس جمهوری اوکراین بر پس گرفتن منطقه کریمه از روسیه تاکید و اعلام کرد: زمانی که اوکراین منطقه کریمه را پس بگیرد، پایگاه ناوگان دریای سیاه روسیه در بندر سواستوپل نیز برچیده خواهد شد.

به گزارش آوای نشاط 'پترو پروشنکو' روز پنجشنبه در پیام سالانه خود به پارلمان اوکراین افزود که پیشنهاد داده از قانون اساسی اوکراین بندی که به روسیه اجازه استقرار پایگاه خود در کریمه را می دهد، حذف شود.


وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خطر کاهش تحریم های بین المللی علیه روسیه وجود دارد، افزود: به طور پیگیرانه با تلاش ها برای کاهش فشارهای تحریمی علیه روسیه مقابله می کنیم.


رئیس جمهوری اوکراین اظهار داشت: تقریبا اطمینان دارم که اجازه لغو تحریم ها را نمی دهیم اما چنین خطری وجود دارد؛ روسیه به شدت تلاش می کند که تحریم ها را لغو کند و این اقدام آنها حاکی از موثر بودن تحریم ها است.


رئیس جمهوری اوکراین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مخالف تغییرات در ساختار حکومت اوکراین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستم و معتقدم که اوکراین کشوری یکپارچه با نظام حکومتی پارلمانی -رئیس جمهوری (اختیارات پارلمان بیشتر از رئیس جمهور) است.


پروشنکو تصریح کرد: حتی در سال های سخت و دشوار، رییس جمهوری حتی یک بار درخواست افزایش اختیارات خود را نکرد و حتی از برخی اختیارات خود صرف نظر کرد و در زمان حاضر نظام بازدارندگی و موازنه نیروها در کشور حاکم است.


در هنگام سخنرانی پوروشنکو در پارلمان، گروهی از فعالان سیاسی مخالف دولت که به گفته رسانه های روسی از ملی گرایان افراطی بودند سعی کردند وارد پارلمان شده که با نیروهای گارد ملی مستقر در محوطه پارلمان درگیر شده و دو مامور امنیتی مجروح شد.


به گزارش ایرنا، اختلاف های روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی عمیقی دارند از سال 2014میلادی و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.


مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، مسکو امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبان ها متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.


«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تا امروز در تمامی گفت وگوهایش اعلام کرده است که مسکو درباره بازپس دادن کریمه با هیچ کسی مذاکره نمی کند.

 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: