کد خبر: ۱۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با همتاي چيني اش و نمایندگانی از کشورهای انگلیس و فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش آوای نشاط "علی اکبر صالحی" و "ژانگ کجیان" در این دیدار درباره پیشینه تاریخی روابط دو کشور، راهبردی بودن روابط ، حمایت از برجام در برابر یکجانبه گرایی آمریکا، همکاری های دو کشور در حوزه های هسته ای از جمله نیروگاهی، آموزشی، و امنیت هسته ای، رایزنی کردند.

در ابتدای این دیدار، "ژانگ" روابط ایران و چین را راهبردی توصیف کرد و دیدارهای رؤسای جمهور دو کشور و تأکید آنان بر این روابط را بااهمیت توصیف کرد.
" صالحی" نیز با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین و دیدارهای مختلف رؤسای جمهور دو کشور در سال های اخیر، گفت: در این دیدارها همواره نسبت به گسترش و تعمیق روابط دوجانبه تأکید شده است.
وی ابراز خرسندی کرد که حوزه همکاری های هسته ای، از حوزه های مورد علاقه دو طرف است .
" صالحی" با ابراز خرسندی درباره گام های مثبت در زمینه روابط دوجانبه در چارچوب برجام در حوزه هسته ای و پیشرفت در این زمینه، گفت: پروژه نوسازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب (اراک) از پیشرفت مناسبی برخوردار است و از همکاری مؤثر چین در این پروژه استقبال می کنیم.
در این دیدار همچنین همکاری درباره تولید و ساخت راکتورهای کوچک و متوسط در ایران بررسی شد .
طرف چینی نیز در ادامه این دیدار، با استقبال از گسترش روابط در حوزه تجارت و انرژی بر حمایت چین از برجام تاکید کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی چین گفت: پروژه نوسازی اراک را پروژه چندجانبه برجامی تلقی می کنیم و پیشرفت کار در این زمینه، بااهمیت است.
وی همچنین اظهار داشت : همکاری در زمینه رآکتورهای کوچک و متوسط و سایر حوزه ها مورد علاقه جدی دو طرف است و امیدواریم همکاری های دوطرف ادامه یابد.
دیدار سرپرست هیات انگلیسی با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان

نماینده انگلیس در گروه کاری بازطراحی و مدرن سازی رآکتور اراک، در حاشیه نشست در وین، با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار و گفتگو کرد.
ضرورت احیاء و گسترش روابط میان دو کشور در زمینه های مختلف از جمله تجاری و اقتصادی، نقش انگلیس به عنوان جانشین آمریکا در پروژه مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب (اراک)، تبادل دانشجو و برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه دانش و فناوری هسته ای، از مهمترین موضوع های دیدار "علی اکبر صالحی" با "رابین گرایمز" بود.
در این دیدار، "صالحی" بر ضرورت احیای روابط دو کشور در همه ی زمینه ها به ویژه در زمینه علمی، دانشگاهی و اقتصادی تأکید کرد و از دولت انگلیس خواست از فرصتی که برجام فراهم کرده است، برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.
انتظار ایران از انگلیس برای ایفای نقش موثر و فنی در پروژه نوسازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک ، ضرورت تشویق شرکت های کوچک و متوسط انگلیسی برای وارد شدن به بازار ایران و فراهم شدن امکان تبادل دانشجو و استاد، از دیگر موارد رایزنی در این دیدار بود.
در ادامه این دیدار، پروفسور "رابین گرایمز" با اشاره به اینکه انگلیس همچنان به برجام پایبند است، موافقت این کشور برای جانشینی آمریکا در پروژه نوسازی اراک را نشانه تداوم تعهد این کشور به برجام دانست.
"رابین گرایمز" با ابراز خرسندی نسبت به گزارش های مثبت مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تأیید پایبندی ایران به برجام ، بر تلاش برای گسترش همکاری دو جانبه در سایر حوزه ها تاکید کرد.
ديدار صالحي با رئیس کمیسیون انرژی اتمی فرانسه
صالحی در جریان دیدار با ژاک فرانسوا، رئیس کمیسیون انرژی اتمی خواستار مشارکت فعالانه فرانسه در تبادل دانشجو با ایران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه علوم و فناوری هسته‌ای شد.

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: