کد خبر: ۱۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
طبق صورت های مالی ارائه شده از بانک ملت در سامانه کدال که مربوط به گزارش عملکرد ۳ ماهه منتهی به خرداد ۹۷ است، این بانک به ۷۵ ریال سود به ازای هر سهم رسیده است.

به گزارش آوای نشاط سود خالص بانک با ۵۰۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل به ۳۷۴۹ میلیارد ریال رسیده و سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی بانک مبلغ ۳۳ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال محقق شده است. جمع دارایی های این بانک مبلغ ۲۴۳۶ هزار میلیارد است اما مرور جزییات ترازنامه حکایت از این دارد که بیش از ۸۲ درصد این دارایی ها را مطالبات بانک تشکیل می دهد که شامل تسهیلات مختلف به بخش خصوصی و برنامه های عمرانی و مسوولیت اجتماعی است. به عبارت دیگر، بانک ملت از ظرفیت سپرده ها و سرمایه های خود به نحو مطلوب استفاده کرده است. 

به طوریکه از کل دارایی های بانک مبلغ ۲۰۱۱ هزار میلیاردریال مربوط به مطالبات بانک از بخش خصوصی، بانک مرکزی، دولت، بانک ها و سایر موسسات اعتباری، مطالبات از اشخاص دولتی غیر بانکی و مطالبات از اشخاص غیر دولتی می شود. پیگیری مطالبات به روش های مختلف مذاکره، پیگیری توسط شرکت تخصصی وصول مطالبات، همکاری با مشتریان در دستور کار است و در این زمینه موفقیت هایی حاصل شده که نشان می دهد نسبت مطالبات به کل دارایی ها  و تسهیلات نسبت به سال های قبل بهبود یافته است. 

بانک ملت در مورد عملکرد نیمه اول سال  96 و نقش ۳ متغیر سود سرمایه گذاری شرکتهای فرعی، تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی و ذخائر مطالبات مشکوک الوصول توضیح داد.

بودجه سالانه در سال های 94 تا 96 به ترتیب معادل 591 میلیارد تومان، 607 و 1047 میلیارد تومان اعلام شده بود که عملکرد سالانه نشان می دهد در سال 95 با 592 میلیارد تومان و بیش از 100 درصد تحقق، در سال 96 با 965 میلیارد تومان و 159 درصد همراه شد. 

با شناسایی  سود ناشی از تسعیر ارز در عملکرد 6 ماهه، سود به مبلغ 1354 میلیارد تومان برآورد و در پیش بینی سود سالانه لحاظ شده است.  در خصوص ارایه محاسبات مربوط به شناسایی مبلغ ۴۹ هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال درآمد مبادلات ارزی خالص سود مبادلات و معاملات ارزی سال ۹۶ مطابق صورت های مالی حسابرسی نشده بانک برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۶ ، شامل سود تسعیر حساب های ارزی بانک در سال ۹۶، به مبلغ ۴۸ هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال و سود خرید و فروش ارزی (ناشی از معاملات ارزی) به مبلغ ۷۷۹ میلیارد ریال است.

همچنین به استناد مفاد نامه پاسخ به پرسش های فنی کمیته فنی سازمان حسابرسی در خصوص تغییرات ارز در اواخر سال ۹۶ دربازار آزاد ارز که در نهایت منجر به اعلام نرخ یکسان ارز در تاریخ ۲۰ فروردین ماه سال ۹۷ توسط بانک مرکزی شد، تغییرات نرخ ارز قابل دسترس بعد از تاریخ ترازنامه به عنوان رویداد تعادلی در تهیه صورت های مالی سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۶، محسوب شده که از این بابت مبلغ ۱۱ هزار و ۷۵۶ میلیارد ریال سود تسعیر (با اعمال نرخ های مرجع رسمی بانک مرکزی به تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۹۷) شناسایی شده است.

وضعیت دارایی ها و طلب های بانک ملت – میلیارد تومان

افزایش سرمایه و بهبود عملکرد و شاخص‌های مالی بانک ملت در سال های اخیر

افزایش سرمایه بانک ملت به 5 هزار میلیارد تومان

سرمایه بانک ملت در دوازده سال اخیر، از 1310 به  2 هزار و سپس تا 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. طبق برنامه ریزی در مرحله اول ۳۰۰ میلیارد تومان و در مرحله بعد ۴۰۰ میلیارد تومان به سرمایه بانک اضافه شد و به 2 هزار میلیارد تومان رسید. 

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران تامین شد، برخی سهامداران کلان میزان سرمایه خود را از محل سود سهام و آورده نقدی و  سهامداران خرد از محل آورده نقدی به این مهم اقدام کردند. این موضوع باعث شد ک با توجه به وضعیت مطلوب بانک ملت، بازار از افزایش سرمایه این بانک استقبال کند و سال ها به عنوان یکی از جذاب ترین سهام شرکت های بورسی و بانکی مطرح بود. 

افزایش سرمایه به پرداخت ملت 

در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت به‌ پرداخت ملت نیز در سال 97 با افزایش سرمایه53درصدی معادل ۵۰ میلیارد تومان موافقت شد به طوری که سرمایه این شرکت به 145 میلیارد تومان خواهد رسید. اهم برنامه های در جریان به منظور تحقق اهداف افزایش سرمایه  شرکت به پرداخت ملت، نوسازی پایانه های قدیمی به تعداد 220 هزار دستگاه، مدل سازی سویچ قدیمی و جایگزینی آن، توسعه و باسازی دستگاه های پوز مستقر در 3500 جایگاه سوخت، تامین جریان نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت بود. مجمع رای به افزایش سرمایه 53درصدی  برابر با 50 میلیارد تومان داد که در نتیجه سرمایه 95 میلیارد تومانی شرکت به پرداخت ملت  با این افزایش سرمایه که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین می شود به 145 میلیارد تومان خواهد رسید.

ثبات و بهبود وضعیت نیروی انسانی 

گامهای مثبت بانک ملت بعد از خصوصی شدن در زمینه نیروی انسانی نیز باعث شد که همزمان با خصوصی شدن این بانک شرایط نیروی انسانی نیز در بانک به ثبات برسد و حتی برخی از نیروهای قراردادی نیز با این امر به ثبات شغلی رسیده اند.

بانک ملت تمام زمینه های ثبات شغلی را برای کارمندان خود فراهم کرده زیرا بعد از خصوصی سازی هیچ نوع تعدیل نیرو در بانک صورت نگرفته است. افزایش ظرفیت ها، قابلیت ها، آموزش نیروی انسانی و افزایش مهارت کارمندان از طریق بازاریابی و گرفتن سهام بیشتر از جمله فعالیت هایی بود که در این بانک صورت گرفت است.

۵ درصد سهام ترجیحی در اختیار کارمندان قرار گرفت و اطلاع رسانی های لازم نیز در این زمینه بلافاصله بعد از عرضه عمومی و کشف قیمت انجام شد. ارزش سهام ترجیحی کارمندان از محل سود سهام به مدت ۱۰ سال بود که باید در طی این مدت بازپرداخت شود و علاوه بر سهام مذکور صندوق آتیه نیز در بانک اقدام به خرید سهام برای کارکنان کرده است. بعد از خصوصی سازی به منظور پوشش مالیات، بدلیل ، تغییر شیوه محاسبه مالیات یک افزایش حقوق برای کلیه پرسنل بانک تصویب شد.همچنین بعد از پوشش مالیات حقوق کارمندان، افزایش سالیانه حقوق آنها براساس نرخ تورم به صورت طبیعی انجام شد و حقوق کارمندان بانک ملت در چند مرحله افزایش یافت

تقویت شعب

با توجه به جغرافیای ایران و شهرها و روستاهای بسیار، برنامه حفظ و یا کاهش نسبی شعب فیزیکی مورد توجه بوده و حتی با گسترش بانکداری الکترونیک، خدمات رسانی از طریق شعب نیز افزایش یافته است. تقویت بانکداری الکترونیکی همواره در بانک ملت مورد اهمیت بوده و صد درصد شعب بانک به صورت آنلاین به فعالیت می پردازد. همچنین زیرساخت های الکترونیکی مطلوب و خطوط زمینی مخابرات به صورت کاملاً پیشرفته در جهت رسیدن به هدف تقویت بانکداری الکترونیکی در بانک موجود است.

براین اساس بانک دارایی ها و شعب ارزشمند خود را حفظ کرده و البته در مواردی که تعداد شعب مازاد داشته و یا بانکداری الکترونیک نیاز به کاهش تعداد شعب را مطرح کرده، واگذاری و کاهش شعب در دستور کار قرار گرفته است و در مجموع معیار کارایی و بهره وری، سودآوری و جذب منابع، در استفاده از دارایی ها و شعب مورد توجه مدیران بانک ملت در 15 سال اخیر بوده است.

مبارزه با پولشویی در بانک ملت

موضوع پذیرش رسمی FATF  و موضوع مبارزه با پولشویی بحث مهمی است که بانک ملت به عنوان  یکی از بانک‌های بزرگ کشور  اقدامات مناسبی را در حوزهٔ مبارزه با پولشویی و شفافیت مالی داشته است. قاسم بختیاری رییس اداره کل مبارزه با پولشویی بانك ملت در این زمینه اعلام کرد که استراتژی مدیران بانک ملت از گذشته تا کنون همواره این بوده که رفتار حرفه‌ای، قانونی و شفافی در دستور کارشان قرار دهند. این بانک در چندسال گذشته متناسب با جهت گیری نظام کشور در این حوزه، اقدامات موثری چه به لحاظ کمی و چه کیفی انجام داده است و خوشبختانه در حال حاضر در ارزیابی‌های رسمی و غیر رسمی مراجع ذی صلاح و از منظر بازخوردها در شرایط خوبی قرار دارد. به لحاظ کمی ساختار واحد مبارزه با پولشویی توسعه زیادی پیدا کرده است و سطح این واحد به اداره کل ارتقا یافته و نیروها نیز چند برابر شده‌اند. به لحاظ کیفی نیز سعی کردیم بیشتر به صورت توسعه سیستماتیک و زیر ساختی جلو برویم. عصر امروز عصر دنیای دیجیتال و صفر و یک است و نمی‌توان با سیستم‌های سنتی و قدیمی این میزان از حجم گردش مالی را مدیریت کرد. بنابرین ما سعی کردیم اولویت اول را روی ارتقای سیستماتیک و زیر ساخت بگذاریم. نتایج خوبی هم گرفتیم و در سال گذشته سامانه جامع مبارزه با پولشویی را راه اندازی کردیم. اقدام دیگری که در نوبهٔ خود در نظام بانکی بی نظیر بود" تحت عنوان رتبه بندی مشتریان از حیث ریسک در قالب سامانه (RBA)" انجام دادیم که مطالعهٔ آن از دو سال قبل آغاز و هم اکنون به مرحله اجرا رسیده است و می‌توان با استفاده از این سامانه مشتریان را طبق شاخص‌های مد نظر، رتبه بندی نمود. ما در بحث کنترل و مبارزه با پولشویی از طریق این اقدام چشم انداز خوبی گرفتیم که البته نیاز به مدت زمان بیشتری برای فعالیت دارد تا داده‌ها تکمیل‌تر شوند و تحلیل‌های بیشتری روی آن انجام دهیم. اما برای خود ما به عنوان یک تجربهٔ بی سابقه در کشور بسیار موفقیت آمیز بود.

درحقیقت باید بانک اطلاعاتی مدنظر ما از نظر شاخص و به لحاظ محتوایی کامل شود. در این صورت حتی شاید این سامانه بتواند در سطح ملی برای تصمیم گیری‌های مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین فاز توسعه سامانه مذکور را در دستور کار داریم تا از نظام هوش مصنوعی و روش‌های داده کاوی در آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آوای نشاط ، بانک ، بانک ملت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: