|
به گزارش خبرنگار آوای نشاط، در پی گرانیها و اختلالات اقتصادی اخیر در بازار، فروشندگان بسیاری در عرصه حقیقی یا مجازی اقدام به احتکار یا گرانفروشی کردهاند تا از این مسیر سود بالایی به جیب زده و بتوانند از فقر اقتصادی مردم بهرهداری کنند.
این بیاخلاقی اقتصادی میتواند درباره یک شرکت تولید پوشک نوزادان همچون مولفیکس باشد که علیرغم دریافت ارز دولتی باز هم کالای خود را به قیمت آزاد به فروش میرساند یا گرانفروشی واسطههای مجازی همچون «دیجیکالا» که حتی به معلولان کارگر یک شرکت هم رحم نمیکنند.
اخیراً قیمت فروش محصولات کارخانه فیروز، در سایت دیجیکالا خبر ساز شده است و این در حالی است که شعار اصلی این وبگاههای فعال در زمینه تجارت الکترونیک این است: «هر آنچه که نیاز دارید با بهترین قیمت از دیجیکالا بخرید»! البته این قاعده و شعار دیجیکالا در جنگ اقتصادی این روزها کاملا وارونه شده است.
*سود 5برابری دیجیکالا
نکته مهم دیگر در این زمینه این است، این وبگاه تجاری محصولات کارخانهای را به قیمت صعودی به فروش میرساند که اعم کارگران آن متشکل از معلومین هستند و سود ناچیزی از این فروش نصیب آنها میشود اما دیجیکالا ترجیح داده است که محصولات آنها را با سود 5 برابر ازآن خود کند.
کارخانه فیروز در سال 1353 به عنوان اولین تولید کننده محصولات بهداشتی کودک آغاز به کار کرد و امروز به عنوان بزرگترین تولید کننده در پنج گروه محصولی،کالا عرضه میکند.
کالاهایی که به کشورهای افغانستان،عراق و ... نیز صادر می شود، در این کارخانه حدود ۱۰۰۰ نفر مشغول به کار هستند که با رویکرد حمایت از معلولین و حذف ابزار آلات صنعتی حدود ۵۰۰ نفر(۹۲ درصد خط تولید) آن را معلولین تشکیل می دهند.
با وجود واردات بیرویه محصولات مشابه خارجی این کارخانه و معلولان نیاز به حمایت بیشتری از سمت دولت دارند.
مدیرعامل شرکت بهداشتی فیروز و رییس هیات مدیره کانون معلولین توانا با اشاره به لزوم توجه به اشتغال معلولان گفت: فیروز تنها کارخانه در ایران است که 80 درصد از کارکنان خط تولید آن را معلولان تشکیل میدهند و در حقیقت توسط معلولین اداره میشود.
*گرانفروشی در «بازار مجازی» ارسال سیگنال منفی به بازار واقعی است/ وزارت صنعت ورود کند
در همین زمینه حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با خبرنگار آوای نشاط ضمن اشاره به گرانفروشی در وبگاههای تجاری اظهار داشت: همانطور که وزارت صنعت معدن تجارت بر بازار واقعی کالا و خدمات نظارت کرده و قیمت و انبارها را رصد و کنترل میکند باید این نظارت در حوزه بازار مجازی نیز وجود داشته باشد.
مصباحی مقدم بابیان اینکه در فضای واقعی اگر اطلاعات انباری خارج از سیستم باشد سازمان تعزیرات حکومتی به این مسئله ورود کرده و با جریمه متخلفان برای آنها تشکیل پرونده میدهد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر همین اساس تأکید کرد این حساسیت و برخورد باید در قبال فروش کالا و خدمات در بازار مجازی نیز صورت بگیرد.
وی ادامه داد: اگر نظارت صحیح در حوزه بازار مجازی نباشد این موضوع قیمتها را در بازار واقعی نیز تحت تأثیر قرار داده و سیگنال منفی ارسال خواهد کرد.
مصباحی مقدم با تأکید بر اینکه ضروری است تا وزارت صمت بازار مبادلات مجازی را کنترل و بر آن نظارت کند یادآور شد باید با متخلفان این حوزه برخورد شود خصوصاً اگر این احتمال وجود داشته باشد که نرخ بازار مجازی میتواند بازار واقعی را دچار تنش کرده و به قیمتها آسیب بزند.
به گزارش آوای نشاط، در این روزهای تلاطم بازار و گرانفروشیهای سلیقهای، اخیراً بخش گستردهای از مردم دست به تحریم خرید مولفیکس زدند تا از این طریق آنها را متوجه خیانت اقتصادیشان کنند، اما به نظر میرسد با توجه به فروش غیر معمول محصولات با سود بیش از 5 برابر و بیتوجهی به حقوق تولیدگنندگان در سایت دیجیکالا، کاربران فضای مجازی باید به مثابه یک مخاطب فعال و نه کاربران منفعل اقدام به تحریم این سایت تجاری کنند.
انتهای پیام/
ان شاالله مسئولین مربوطه اقدامی کنند
مردم میتونن با خرید نکردن از کسانی که گرون فروشی میکنن یا احتکار، از انفعال خارج بشن