کد خبر: ۱۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
تماس تلفنی اخیر شیخ 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید قربان و تاکید بر لزوم توسعه روابط دو جانبه، امارات را خشمگین کرد.

به گزارش آوای نشاط، دو هفته بعد از تماس تلفنی امیر قطر و رییس جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید قربان ، 'یوسف العتیبه' سفیر امارات در آمریکا طی مقاله ای که روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد .
وی نوشت : دو طرف در این تماس تلفنی بر لزوم توسعه روابط ، همکاری های اقتصادی و گسترش سرمایه گذاری دو جانبه تاکید کردند و قطر یک بار دیگر خود را به عنوان یک حامی افراط گرایی اسلامی معرفی کرد.
سفیر امارات در آمریکا افزود، رییس جمهوری ایران نیز در گفت وگوی تلفنی با امیر قطر بر تداوم حمایت ایران از دوحه در برابر تحریم های غیرقانونی تاکید کرد و گفت که ایران همواره خواهان گسترش و تعمیق روابط با قطر به عنوان یک کشور دوست در این منطقه حساس است.
امیر قطر هم در این گفت وگو ضمن تاکید بر اینکه کشورش مخالف نقض برجام و هرگونه تشدید تنش در روابط ایران و آمریکا است، افزود: دولت قطر همواره به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابطش با تهران بوده و از راه حل‌های مسالمت‌آمیز برای حل و فصل مشکلات سیاسی حمایت می‌کند.
العتیبه در ادامه نوشت : در حالی که ایالات متحده تحریم هایی را علیه ایران به دلیل دخالت در یمن و سایر کشورهای خاورمیانه وضع کرده است ، امیر قطر پیشنهادهایی را برای ادامه همکاری با تهران ارایه کرده است .
امارات در کنار عربستان ، بحرین و رژیم صهیونیستی تنها کشورهایی بودند که بعد از اعمال تحریم های مجدد آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ، از اقدام رییس جمهوری آمریکا حمایت کردند.
این گزارش می افزاید : سفیر امارات که طبق گزارش های منابع غربی کشورش از تروریست ها در یمن به ویژه شاخه القاعده در این کشور حمایت مالی و لجستیکی می کند ، در این مقاله ادعا کرد که ائتلاف خود خوانده عربی در یمن پیشرفت هایی را علیه آنچه که وی از آن به عنوان افراطی گری نام برد و نیروهای القاعده در این کشور کسب کرده است .
وی همچنین ادعا کرد که دولت قطر میلیون ها دلار به صورت مستقیم در اختیار ایران و برخی گروه های تندرو قرار داده است تا اعضای خاندان سلطنتی ربوده شده خود را آزاد کند.
سفیر امارات همچنین گروه های خیریه قطری را به پرداخت میلیون ها دلار به ' عبدالوهاب الحمیقانی' سرکرده القاعده در جزیره العرب متهم و ادعا کرد که نامبرده قبلا در وزارت امور دینی قطر فعالیت داشته است .
به نظر می رسد مطلب سفیر اماراتی پاسخی به مقاله ای باشد که دو هفته پیش سفیر قطر در آمریکا در این روزنامه منتشر کرد و طی آن با حمله به امارات و عربستان به عنوان دو کشور اصلی تجاوز نظامی به یمن، فاش کرد که ریاض و ابوظبی از تروریست های القاعده در یمن حمایت و به آنها کمک مالی می کنند.
'مشعل بن حمد آل ثانی' در این مطلب نوشت: همزمان با انتشار اخبار مربوط به حملات وحشتناکی که به مرگ 44 کودک در یمن منجر شده است، گزارش های موثقی درباره همکاری های امارات و عربستان با جنگجویان القاعده در یمن به دست آمده است.
وی افزود: این گزارش ها نشان می دهد که امارات و عربستان با جنگجویان القاعده قراردادهایی منعقد کرده اند که در قبال خروج از برخی شهرهای اصلی یمن مبالغی را دریافت کنند، ضمن اینکه آنها می توانند تمامی اموالی را که از مردم یمن به سرقت برده اند در اختیار خود داشته باشند.
به گفته سفیر قطری، بر اساس توافق امارات و عربستان با گروه تروریستی القاعده همچنین صدها تن از جنگجویان این گروه برای پیوستن به نیروهای ائتلاف آموزش خواهند دید.
وی اضافه کرد: متاسفانه همسایگان قطر فاقد دید و راهبرد روشنی در یمن هستند. آنها به جنگ به عنوان یک فعالیت روابط عمومی نگاه می کنند در حالی که آنان باید به صورت جدی در شرایطی که خود مسبب آن بوده اند، تغییر ایجاد کنند.
مقاله سفیر قطر در آمریکا یک روز بعد از آن منتشر شد که وزیر خارجه این کشور جنایات انجام شده در یمن از سوی امارات و عربستان را محکوم کرد.

 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: