کد خبر: ۱۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
نوشیدن قهوه در هر ساعتی از روز می تواند در خواب و خوراک هر فردی اختلال ایجاد کند به همین دلیل دانستن بهترین زمان نوشیدن قهوه خالی از لطف نیست. پس با ما باشید و بدانید که بهتر است چه ساعت هایی از روز قهوه بنوشیم.

به گزارش آوای نشاط، برای نوشیدن قهوه لازم است نکاتی را در نظر داشته باشید که نوشیدن آن حالتان را بهتر کند و خللی در سلامت و خواب شما ایجاد نکند. یکی از این نکات ساعت مناسب نوشیدن قهوه است. حتما میپرسید چه ساعت هایی از روز برای نوشیدن قهوه مناسب ترند؟ ما پاسخ این سوال را دراین مقاله برای شما می گوییم.

اواخر صبح بین ساعت های 10 تا 11
یکی از بهترین ساعت های نوشیدن قهوه اواخر صبح است. “استیون میلر” دکترای عصب شناسی می گوید: سطح کورتیزول در بدن در ساعات مختلف شبانه روزی تغییر می کند. کورتیزول به طور مشخص بر میزان هوشیاری و بیدار ماندن شما موثر است. این هورمون در صح زود بین ساعات های 8 تا 9 در بدن ترشح شده و در ساعات 10 تا 11 سطح کورتیزول بدن کاهش می یابد. مغز شما در این زمان کمترین میزان هوشیاری خود را تجربه می کند و همین باعث می شود که نیاز بیشتری به کافئین حس شود. کافئین باعث می شود که آدرنالین در بدن آزاد شود. آدرنالین انرژی شما را بالا برده و از رخوت و بی حالی شما در زمان هایی که کورتیزول کمی در بدن تان وجود دارد جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که در نوشیدن قهوه نیز نباید زیاده روی کنید چرا که باعث بالا رفتن ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، عرق کردن، عصبی بودن، لرزش، تهوع و اسهال می شود. همچنین وابستگی به کافئین می تواند در صورتی که برای مدتی قهوه ننوشید، باعث سردرد، حس خیتگی، خواب آلودگی و بدخلقی شود.

حافظه: کافئین همچنین می تواند باعث کارایی بیشتر حافظه ی شما باشد. هنگامی که شما می خواهید در صبح یک مقاله یا گزارش بخوانید نوشیدن یک فنجان قهوه در یادگیری و به حافظه سپردن اطلاعات کمک می کند.
محققان برای پی بردن دقیق تر به تاثیر کافیئن بر حافظه از عده ای خواستند که به تعدادی از تصاویر نگاه کنند. محققان به یک عده قرص های 200 گرمی کافئین دار دادند و عده ی دیگر هیچ دارو یا محرکی دریافت نکردند. در روز بعد مشاهده شد که افرادی که قرص مصرف کرده بودند مهارت بهتری در به یاد آوردن جزئیات بیشتر تصاویر داشتند و میزان اشتباهات شان کمتر بود. به نظر می رسد که کافئین در تنظیم و بهبود حافظه تاثرات زیادی دارد.

اوایل بعد از ظهر بین ساعات 1:30 تا 2:00

در بعد از ظهر نیز در ساعات 1:00 بدن دوباره شروع به ترشح کورتیزول می کند. پس از آن در ساعات 5:30 تا 6:30 سطح کورتیزول بدن رو به کاهش می رود. به همین علت است که شما در اواخر روز تمایل زیادی به نوشیدن قهوه دارید. اما بهتر است از نوشیدن قهوه در این ساعات اجتناب کنید چرا که می تواند باعث بی خوابی شما باشد. به جای آن نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از ناهار می تواند زمان رخوت و بی حالی شما در انتهای روز را به تاخیر بیندازد و دیگر در ساعات 5 تا 6 نیازی به نوشیدن قهوه حس نکنید.

نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از ناهار می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد.

بیداری: کافئین مانع عملکرد یک ماده شیمیایی به نام آدنوزین می شود. آدنوزین با اتصال به گیرنده های مخصوص خود باعث ایجاد حس خواب آلودگی و بی حالی می شود. کافئین با اشغال گیرنده های آدنوزین مانع از این اتصال شده در نتیجه شما را از حس خواب آلودگی بعد از آن حفظ می کند. نوشیدن یک فنجان قهوه در ساعت 2 عصر می تواند چنین تاثیری را برای شما داشته باشد.

همانطور که گفتیم بدن شما دور و بر ساعت 6:30 شارژ خود را از دست می دهد و به سوی رخوت و بی حالی کشیده می شود. نوشیدن یک فنجان قهوه این رویداد را به تاخیر انداخته و از رکود و بی حالی بد از ظهر جلوگیری می کند. البته یکی از راه های دیگر بازیابی انرژی در بعد از ظهر یک چرت کوتاه است که باز هم این نوشیدنی گرم می تواند به کارتان بیاید. شما با رساندن کافئین به بدنتان درست قبل از چرت بعد از ظهر کمک می کنید تا این چرت زیاد طول نکشد و همچنین انرژی شما را تا حد بیشتری بازگردانده شود.

اخطار: کافیئن را نزدیک ساعت خواب تان ننوشید. کافیئن سه تا پنج ساعت زمان می برد تا از سیکل تاثیر گذاری خود خارج شود و اثرش کمرنگ شود. همچنین هشت تا چهارده ساعت طول می کشد تا تمامی اثرات کافیئن از بین بروند. در نتیجه نوشیدن قهوه در ساعات پایانی روز و در زمان نزدیک به خواب تان باعث خواهد شد تا شما در خوابیدن دچار مشکل شوید.

نوشیدن قهوه در صبح زود

نوشیدن قهوه در صبح زود هم می تواند خالی از لطف نباشد. قهوه میزان ترشح کورتیزول را به حد بالاتری رسانده و هوشیاری و تمرکز حواس شما را بیشتر می کند. بسیاری از مردم معتقدند که این نوشیدنی گرم می تواند به آن ها اعتماد به نفس بیشتری داده و قدرت ذهن شان را بالا برد. اگر قهوه حس خوبی به شما می دهد این خود بهترین دلیل است که برای خود تان یک فنجان قهوه بریزید و میل کنید.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: