کد خبر: ۱۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از توقف صادرات میوه، سبزی و صیفی جات طی ۳ روز اخیر از کشور خبر داد و گفت: ۱۲۲ کانتینر میوه و سبزی و تره بار در بنادر کشور در حال از بین رفتن است.

به گزارش آوای نشاط، سید رضا نورانی در گفتگو با مهر از توقف صادرات میوه، سبزی و صیفی از کشور خبر داد و اظهارداشت: در حدود ۳ روز اخیر صادرات میوه، سبزی و صیفی از بنادر کشور متوقف شده است.

وی درباره دلیل این مساله توضیح داد: مسئولان مربوطه اعلام کرده اند صادرکنندگان باید پیمان سپاری کرده و ارز حاصل از صادرات را ظرف ۳ ماه به کشور آورده و با نرخ هر دلار تقریبا ۸ هزارتومان واگذار کنند که این برای صادرکنندگان مقرون به صرفه نیست بنابراین آنها حاضر نیستند در گمرکات بابت بازگشت ارز، تعهد بدهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات این صادرکنندگان، عمدتا خرد است و ارقام درشتی نیست، گفت: ارزش یک کانتینر کاهو ۲۵۰۰تا ۳۰۰۰ دلار است، برای همین صادرکنندگان نمی توانند برای بازگشت ارز خود تعهد بدهند.

وی تصریح کرد: صادرکنندگان تمام مواد مورد نیازشان را با ارز آزاد تهیه می کنند و برای آنها مقرون به صرفه نیست که ارز حاصل از صادرات را با نرخی که دولت می گوید، بفروشند ؛ با توجه به اینکه ما ممنوعیت واردات ارز را داریم به عنوان مثال از کشوری مانند امارات بیشتر از ۱۰ هزار دلار نمی توانیم بیاوریم. بنابراین باید تدابیر صحیح در این زمینه اندیشیده شود.

نورانی گفت: با اصراری که دولت به پیمان سپاری دارد، طی چند روز اخیر حدود ۱۲۲ کانتینر در گمرک شهید باهنر وهمچنین چند لنج نیز متوقف شده اند و در صورتی که بزودی برای صادرات انها اقدام نشود، از بین خواهند رفت.

وی افزود: چندین صادرکننده به وزارت جهاد کشاورزی و دفتر ریاست جهموری مراجعه کرده اند تا این مساله را حل کنند.

نورانی تصریح کرد: این بخشنامه های ناگهانی مانع توسعه صادرات و اشتغال زایی می شود، برای توسعه صادرات و هدفگذاری امسال باید برای سال ۹۸ برنامه ریزی کرد. نه اینکه امشب در اتاق دربسته تصمیم بگیرند و فردا ابلاغ کنند.

وی تصریح کرد: اگر امروز تکلیف محصولاتی که در بنادر مانده مشخص نشود، فردا باید همه این محصولات را دور بریزیم.

نورانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همه ما را تحریم کرده اند، گفت: حدود ۵ الی ۶ سال است کشتیرانی والفجر، بندر بوشهر را تحریم کرده است و کسی پاسخگو نیست چرا این کار را انجام می دهند و برای کشورهای حوزه خلیج فارس کالا نمی برند.

وی ادامه داد: کالای ما باید برود از کشور ثالث در دمای ۵۰ درجه تخلیه شده و مجددا بارگیری شود بعد به جای ۸ تا ۱۶ ساعت، ۱۶ روزه به مقصد برسد.

نورانی درباره اینکه دلیل خودداری از بردن کالاهای داخلی به کشورهای مقصد چیست؟، گفت: از خودشان بپرسید که چرا کشتیرانی والفجر بندر بوشهر را تعطیل کرده است؟ حداقل دلیل آن را بیان کنند. بخشنامه صادرکردن که کاری ندارد.

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: