کد خبر: ۱۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
تصمیمات جزیره‌ای دردستگاههای دولتی؛
رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه دبیر انجمن لبنی در نامه ای به وزیر صنعت خواستار واردات ۲۵ هزار تن شیرخشک به کشور شده است، گفت: رونوشت نامه واردات به وزارت جهاد کشاورزی ارسال نشده است.

به گزارش آوای نشاط، سید احمد مقدسی در نشست خبری با بیان اینکه تولید شیر خام در کشور از سال ۹۲ تاکنون، از ۸ میلیون تن به ۱۱ میلیون تن رسیده است، اظهار داشت: طی این مدت، 3 میلیون تن افزایش تولید داشتیم.

وی ضمن انتقاد از مباحث مطرح شده درباره کمبود شیرخام و شیرخشک در کشور تصریح کرد: ممنوعیت صادرات شیر خشک از کشور سبب می شود بازارهایی که به دست آورده‌ایم، از دست بدهیم و تقدیم رقبا کنیم.

مقدسی درباره اینکه آیا پشت پرده ممنوعیت صادرات شیر خشک از کشور، کارخانجات لبنی قرار دارند، گفت: شک نکنید که همینطور است.

وی تأکید کرد: اگر ممنوعیت صادرات شیرخشک از کشور لغو نشود، ما به دیوان عدالت اداری اعتراض خواهیم کرد؛ ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز با این ممنوعیت به شدت مخالف است و در حال پیگیری لغو آن است.

 رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران، گفت: پیش از این کارخانجات لبنی، شیر را از گاودار می خریدند و آن را به کارخانجات شیرخشک می دادند. به این ترتیب، هم گاودار و هم کارخانجات شیرخشک را کنترل می‌کردند؛ اما بعد از چهار سال با نوسانات نرخ ارز، شیرخشک می‌تواند بدون حمایت دولت صادر شود و دیگر نیازی به یارانه ندارد.

مقدسی با اشاره به اینکه تا تیرماه امسال، کارخانجات لبنی بین ۳ تا ۴ ماه پول گاوداران را با تأخیر پرداخت می‌کردند، اظهار داشت: در حال حاضر ما توانسته‌ایم با کارخانجات شیرخشک، ارتباط مستقیم بگیریم که بر این اساس، دیگر کارخانجات نمی‌توانند ما و تولید کنندگان شیر خشک را کنترل کنند که این مساله سبب ناراحتی آنها شده است.

وی با بیان اینکه ایران صادرکننده شیرخشک بوده است، ادامه داد: ما نیازی به واردات نداریم؛ اما وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این کار اصرار می کند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران افزود: وزیر صنعت، ابتدا صادرات شیرخشک را ممنوع و سپس برای واردات آن درخواست ارز گروه یک کرد.

مقدسی با بیان اینکه دبیر انجمن صنایع لبنی کشور طی نامه‌ای به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، خواستار واردات ۲۵ هزار تن شیرخشک به کشور شده است، از این اقدام به شدت انتقاد کرد و گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی، از واردات شیرخشک طی سالهای گذشته خسارت فراوان دیده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر صنعت با این درخواست موافقت کرده است، افزود: وقتی واردات را آزاد می‌کنند و به آن ارز دولتی می دهند، یعنی موافقت کرده‌اند.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران، درباره اینکه وزارت جهاد کشاورزی چه واکنشی به این مسئله نشان داده است، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به شدت با این مسئله مخالف است؛ اما متأسفانه وزارت صنعت واردات را آزاد کرده؛ اما رونوشت آن را به وزارت جهاد کشاورزی نزده بودند.

مقدسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یک میلیون تن شیرخام در کشور تبدیل به فرآورده های لبنی و صادر می شود، بیان کرد: این میزان محصول مازاد است.

وی افزود: ما همچنین ۱۰ تا ۲۰ هزار تن شیرخشک مازاد داریم که صادر می کردیم؛ اما متأسفانه در حال حاضر مانع واردات آن شده اند.

۸ هزار تن شیرخشک ذخیره در کشور داریم

در ادامه این نشست سیاوش سلیمی دبیر انجمن تولید کنندگان شیرخشک صنعتی با بیان اینکه ۸ هزار تن شیرخشک در انبارهای تعاون روستایی ذخیره داریم، گفت: این میزان تا پایان سال کافی است. بنابراین نظرات کسانی را که می گویند ما با کمبود مواجه هستیم را رد می کنیم.

وی با بیان اینکه نیاز ما به شیرخشک ۶۰ تا ۷۰ هزار تن در سال است، میزان تولید را ۸۰ تا ۹۰ هزار تن اعلام کرد.

دبیر انجمن تولید کنندگان شیرخشک صنعتی ادامه داد: سال گذشته ۳۰ هزار تن شیرخشک از کشور صادر شد که ارزش آن ۷۰ میلیون دلار بود. امسال نیز تا پایان مرداد ماه ۱۰ هزار تن از این محصول به ارزش ۲۰ میلیون دلار صادر شد که بعد از آن نیز مانع صادرات آن شدند.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ما همواره در فصل گرما با کاهش تولید شیر خام مواجه می شویم، اظها رداشت: در این فصل تولید شیر خام بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می کند و این مساله بسیار طبیعی است و این مساله باعث نمی شود که با کمبود اساسی مواجه شویم.

این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: کارخانجات لبنی در ۵ ماهه، ۱۴۰ هزار تن فرآورده لبنی صادر کردند؛ پس اگر ادعا می کنند که با کمبود شیر مواجه هستیم، صادراتشان را کم کنند.

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه تولید کنندگان شیر را تبدیل به شیرخشک و قاچاق می کنند، گفت: این مساله صحت ندارد و ما به شدت آن را تکذیب می‌کنیم.

دبیر انجمن تولید کنندگان شیرخشک صنعتی ظرفیت تولید شیرخشک در کشور را روزانه ۲۵۰۰ عنوان کرد و گفت: روزانه در کشور ۳۰ هزار تن شیر تولید می شود و ۸ درصد شیر کشور در کارخانجات شیرخشک فرآوری می‌شود که عمده آن را نیز خود کارخانجات لبنی می‌خرند و در فرمولاسیون خود، مورد استفاده قرار می دهند.

سلیمی ضمن انتقاد شدید از مباحث مطرح شده درباره واردات شیر خشک در کشور اضافه کرد: ما صادر کننده شیرخشک بوده ایم و هیچ نیازی به واردات این محصول به کشور نداریم.

وی تصریح کرد: قیمت شیرخشک در واحدهای تولیدی بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان و قیمت پایه ای که سازمان مرکزی تعاون روستایی تعیین کرده، ۱۳ هزار تومان است.

 در نامه‌ای که دبیر انجمن صنایع لبنی به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده، خواستار واردات 25 هزار تن شیر خام به کشور شده است، در حالیکه وزارت جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرده بود ممنوعیت صادرات شیرخشک از کشور را پیگیری می‌کند و مخالف این امر است. به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران، وزیر صنعت در حالی واردات شیر خشک را آزاد کرده که هیچ رونوشتی از این نامه به وزیر جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، ارسال نکرده است.

وقتی شریعتمداری، حجتی را بی‌اطلاع گذاشت

انتهای پیام/

 

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: