کد خبر: ۱۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
یکی از مدیران ویکی پدیای فارسی گفت: اگر بخشی از کارمان را برای ارتقاء سواد رسانه‌ای خرج کنیم مردم بهتر می‌توانند خبرهای درست و جعلی را از هم تشخیص دهند.

به گزارش آوای نشاط، «احمد عامری» مدیر یکی از بخش‌های ویکی پدیای فارسی، در پاسخ به این سوال که چرا به رغم جعلیات موجود در شبکه‌های اجتماعی همچنان اخبار نادرست مورد پذیرش یا حداقل توجه قرار می‌گیرد؟ گفت: عدم توجه به منبع اخبار و اینکه خیلی از اخباری که در فضای مجازی منتشر می‌شود منشاء اصلی این موضوع است.

وی ادامه داد: اگر هر کاربری بررسی کوچکی کند و سواد رسانه‌ای را لحاظ کند به راحتی متوجه درست بودن هر خبری می‌شود و این وظیفه رسانه‌هاست که وقتی شایعه یا اخبار جعلی منتشر می‌شود، آن را شفاف‌سازی کنند. برای مثال چندی پیش کاریکاتوری با موضوع اینکه عراقی‌ها برای مشهد صف بسته بودند، در روزنامه‌های عراقی منتشر شد، در حالیکه دست آخر متوجه شدیم یک ایرانی آن را منتشر کرده است. 

هماهنگ کننده برنامه آموزشی ویکی پدیای فارسی، با اشاره به راه‌های مطلع شدن از عکس درست در شبکه‌های مجازی نیز بیان داشت: اگر با دیدن عکسی در سرویس عکس گوگل سرچ کنیم می‌توانیم به راحتی متوجه منبع اصلی آن بشویم. 

وی در ادامه افزود: همچنین اگر بتوانیم کمی تأمل کنیم و به محض شنیدن هر خبری آن را منتشر نکنیم و حتی المقدور دو دقیقه برای سرچ کردن هر خبری زمان بگذاریم می‌توانیم متوجه منبع اصلی اخبار شده و همین می‌تواند از انتشار اخبار جعلی جلوگیری کند. 

عامری در پایان درباره راهکارهایی برای کاهش اقبال مردم یا حداقل بالا رفتن قدرت تشخیص آنها و همچنین افزایش سواد رسانه‌ای آنها گفت: در حال حاضر و با روند صعودی رسانه‌ها در آگاه سازی مردم و فضای جدید تکنولوژی نسبت به گذشته، رسانه‌ها در  آگاه کردن مردم نقش پررنگ‌تری دارند. به نظرم اگر بخشی از کارمان را برای ارتقای سواد رسانه‌ای خرج کنیم مردم بهتر می‌توانند خبرهای درست و جعلی را از هم تشخیص دهند. 

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: