کد خبر: ۱۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
در اقدامی غافلگیر کننده که باعث تعجب رهبران حزب الدعوه شد، ائتلاف سائرون و الفتح، خواستار استعفای العبادی شدند. این در حالی است که حیدر العبادی تصریح کرد که جلسه پارلمان که در روز شنبه برگزار شد، با هدف سرنگونی سیاسی بود، در حالی که نوری مالکی معتقد است این جلسه پوششی برای عملیاتی بود که در بصره اتفاق افتاد.

به گزارش آوای نشاط، الحیات چاپ لندن نوشت: منابع عراقی تاکید می کنند که رهبر ائتلاف سائرون، مقتدی صدر و رهبر ائتلاف الفتح، هادی العامری، برای کنترل اضطرابات در استان بصره و از بین بردن اختلافات در خصوص تشکیل «ائتلاف بزرگ» به یکدیگر نزدیک شده اند. این نزدیکی، شانس های حیدر العبادی برای باقی ماندن در منصبش ، بویژه پس از درخواست استعفای او از سوی هر دو ائتلاف مذکور و بازگشت به معامله سلیمانی را کمتر می کند.

این روزنامه در ادامه آورده است: در اقدامی غافلگیر کننده که باعث تعجب رهبران حزب الدعوه شد، ائتلاف سائرون و الفتح، خواستار استعفای العبادی شدند. این در حالی است که حیدر العبادی تصریح کرد که جلسه پارلمان که در روز شنبه برگزار شد، با هدف سرنگونی سیاسی بود، در حالی که نوری مالکی معتقد است این جلسه پوششی برای عملیاتی بود که در بصره اتفاق افتاد.

به گفته منابع آگاه، نزدیکی حاصل شده بین سائرون و الفتح، در نتیجه حوادث بصره و سوزاندن موسسات و دفاتر احزاب، نگرانی از شدت یافتن اینگونه اقدامات برای تشکیل دولت طبق معیارهای جدید بود.

این منابع در گفتگو با الحیات فاش کردند که نشستی بین تشکلهای پنجگانه شیعه، سائرون، الفتح، النصر، دولت قانون و الحکمه، برگزار خواهد شد تا اسامی جدیدی برای نامزدی ریاست دولت، مطرح شود.

الحیات مدعی شد چند هفته پیش سردار قاسم سلیمانی پیشنهادی با عنوان ائتلاف «2+5» ارائه کرد که براساس آن، 5 قدرت شیعه، به اضافه قوای سنی و کردی، اسم سه نامزد برای ریاست دولت را ارائه می دهند.

به نظر می رسد در شرایط کنونی، چاره ای جز بازگشت اضطراری به این پیشنهاد نیست. به گزارش منابع اگاه، صدر نشستهایی با نمایندگانی از تشکل خود و ائتلاف الفتح داشته است که هدف از آنها، مهار تحولات بصره و بحران تشکیل دولت جدید بوده است و در ادامه، صدر بنابر درخواست ائتلاف الفتح، که با عبادی درگیر است، از تایید نخست وزیر فعلی، دست می کشد.

در واقع، حوادث بصره، عامل مهمی برای گرایش جریان الفتح،(که مورد حمایت ایران است) به سمت صدر، است.

دبیر کل عصائب اهل الحق، قیس خزعلی، می گوید:توافق دو ائتلاف الفتح و سائرون، به معنای استقرار عراق و پیروزی دولت است. وی در توئیتی نوشت:« بیانیه اخیر صدر که در زمانی مناسب برای حل مشکلات، صادر شد، با اقدام الفتح در راستای توجه به شروط اعلام شده از سوی مرجعیت، برای انتخاب نخست وزیر و دولت، انسجام واضحی دارد.»

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آوای نشاط ، بصره ، العبادی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: